AOS238-B Bærekraftige strategier
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Thore Larsgård
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:-
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:187,5 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 1/høst, uke 36-43 inkludert eksamen.
Om dette emnet
Emnet gir studentene kunnskap og evne til å delta på strategisk beslutningstaking og strategiimplementering i norske organisasjoner som har forpliktet seg til å fremme bærekraft i sin virksomhet. I tillegg til grunnleggende kunnskap om strategiformulering og strategiprosess, får deltakerne innsikt i konsepter, verktøy og modeller som hjelper til å håndtere avveiinger og økt kompleksitet når strategisk beslutningstaking inkluderer finansielle og ikke-finansielle mål, flere interessenter, økt tidshorisont og hurtig utviklende regulatoriske krav.
Temaene som behandles i emnet er ekstern og intern analyse, strategiske valg og strategiimplementering.
Dette lærer du
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om konseptet bærekraftig strategi
- har teoretiske verktøy for å analysere virksomhetens eksterne omgivelser med vekt på å forstå hvordan miljø- og sosiale utfordringer leder til endret konsumentatferd, investoratferd, industrinormer samt regulatoriske endringer i ulike bransjer
- har kunnskap om de viktigste strategiske alternativene og fordeler og ulemper av disse for å realisere muligheter i form av nye produkter, markeder, og vertikalt og horisontalt samarbeid for bærekraftig forretning
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en strategianalyse, presentere strategiske alternativer og gi anbefalinger om virksomhetens fremtidige strategi grunnet i analysene og fagkunnskap
- kan anvende modeller for å forstå terskelressurser og - kapabiliteter for bærekraftige virksomheter samt oppbygging av bedriftens interne faktorer som kan bidra til konkurransefortrinn
- kan beskrive og formulere strategi for bærekraftige virksomheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreslå og gjennomføre strategiprosesser som hjelper bærekraftige virksomheter å oppnå sine strategiske mål
- kan kommunisere om organisering og implementering av bærekraftig strategi med vekt på interessentinkludring og håndtering av organisatoriske avveiinger
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav