AOS238-B Bærekraftige strategier
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Thore Larsgård
Campus / nettbasert:Nettbasert
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:-
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:187,5 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i høstparallellen. 8 uker undervisning i periode 1/høst, uke 36-43 inkludert eksamen.
Om dette emnet
Emnet gir studentene kunnskap og evne til å delta på strategisk beslutningstaking og strategiimplementering i norske organisasjoner som har forpliktet seg til å fremme bærekraft i sin virksomhet. I tillegg til grunnleggende kunnskap om strategiformulering og strategiprosess, får deltakerne innsikt i konsepter, verktøy og modeller som hjelper til å håndtere avveiinger og økt kompleksitet når strategisk beslutningstaking inkluderer finansielle og ikke-finansielle mål, flere interessenter, økt tidshorisont og hurtig utviklende regulatoriske krav.
Temaene som behandles i emnet er ekstern og intern analyse, strategiske valg og strategiimplementering.
Dette lærer du
Etter endt emne skal studenten ha følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om konseptet bærekraftig strategi
- har teoretiske verktøy for å analysere virksomhetens eksterne omgivelser med vekt på å forstå hvordan miljø- og sosiale utfordringer leder til endret konsumentatferd, investoratferd, industrinormer samt regulatoriske endringer i ulike bransjer
- har kunnskap om de viktigste strategiske alternativene og fordeler og ulemper av disse for å realisere muligheter i form av nye produkter, markeder, og vertikalt og horisontalt samarbeid for bærekraftig forretning
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en strategianalyse, presentere strategiske alternativer og gi anbefalinger om virksomhetens fremtidige strategi grunnet i analysene og fagkunnskap
- kan anvende modeller for å forstå terskelressurser og - kapabiliteter for bærekraftige virksomheter samt oppbygging av bedriftens interne faktorer som kan bidra til konkurransefortrinn
- kan beskrive og formulere strategi for bærekraftige virksomheter
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreslå og gjennomføre strategiprosesser som hjelper bærekraftige virksomheter å oppnå sine strategiske mål
- kan kommunisere om organisering og implementering av bærekraftig strategi med vekt på interessentinkludring og håndtering av organisatoriske avveiinger
- Læringsaktiviteter
- Læringsstøtte
- Pensum
- Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
- Om bruk av KI
- Sensorordning
- Obligatorisk aktivitet
- Undervisningstider
- Fortrinnsrett
- Overlapp
- Opptakskrav