Hopp til hovedinnhold
  1. Hjem
  • Kontakt oss
  • Bibliotek
  • NMBU-student
  • English site
  • Logg inn
  • Studier
  • Forskning
  • Om NMBU
Meny
Finn ansatte     Nynorsk versjon English version
Sigrid Gjøtterud
  • Professor
    • Fakultet for realfag og teknologi
    • Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap
+4767231516
sigrid.gjotterud@nmbu.no
Picture of Sigrid Gjøtterud
Rediger min side

Siden 1997 har jeg undervist i pedagogikk, yrkesdidaktikk og veiledningspedagogikk, først ved Høgskolen i Akershus, og fra 1999 ved NMBU. Før det var jeg sykepler og lærer i videregående skole. Ved NMBU har jeg hatt ansvar for pedagogikk og medansvar for yrkesdidaktikk i naturbruk i Praktisk pedagogisk utdanning (PPU). Videre har jeg undervisning og veiledning på master og PhD-nivå, samt i etter- og videreutdanningskurs både innen veiledningspedagogikk og naturbruk. Forskningen er knyttet til skoleutvikling, interkulturell veiledning, lærerutdanning og høyereutdanning, og den primære forskningstilnærmingen er aksjonsforskning.  Jeg har vært så heldig å få være tilknyttet forskningsprosjekter både i Norge, Tanzania og Nepal. Felles overbygning for forskningen er utdanning for bærekraftig utvikling og aksjonsforskning. Jeg er del av koordineringsgruppen for et norsk nettverk for aksjonsforskning, knyttet til det internasjonale nettverket CARN (Collaborative Action Research Network: https://www.carn.org.uk/), Carn-Norge. Vi har publisert to bøker om aksjonsforskning i Norge. 

From 1997 I have been teaching pedagogy, vocational pedagogy and supervisory pedagogy. Before that I was a nurse, and later high-school teacher. At NMBU my teaching has mainly been in post graduate teacher education, further education and higher education. I have been/am supervising master- and PhD-scholars in Norway, Southern Africa, and Nepal. My research is within education at all levels, and Action Research is the main approach. I have been involved in research projects in Tanzania and Nepal.

  • Fagfelt
    • Teacher education
    • Pedagogy
    • Higher Education
    • Action Research
    • Supervising pedagogy
  • Publikasjoner
    Liste med publikasjoner fra min forskning. (Cristin)

    Noen utvalgte publikasjoner

    Gjøtterud, S. (2020). Forskning i egen undervisningspraksis i høyere utdanning. In H. Gjøtterud, Husebø, Jensen (Ed.), Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster. Cappelen Damm Akademisk.

    Gjøtterud, S., & Ahmad, A. K. (2018). Transformative Power of Cross-Cultural PhD Supervision. International Journal of Doctoral Studies, 13, 441-456. https://doi.org/10.28945/4140

    Gjøtterud, S., Hiim, H., Husebø, D., Jensen, L. H., Steen-Olsen, T., & Stjernstrøm, E. (2017). Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og emipirisk mangfold. Cappelen Damm. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.17

    Gjøtterud, S., & Krogh, E. (2012). Action research as an approach to professional and organizational development in teacher education. Action Researcher in Education(3), 66-83. http://www.actionresearch.gr/i3p4

    Gjøtterud, S., Strangstadstuen, S., & Krogh, E. (2017). Strategier for samarbeidende aksjonsforskning i lærerutdanning. In S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen, & E. Stjernestrøm (Eds.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold (pp. 187-207). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.17

    Gjøtterud, S. M., Hiim, H., Husebø, D., & Jensen, L. H. (2020). Aksjonsforskning i Norge : grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2 (Vol. volum 2). Cappelem Damm Akademisk. DOI https://doi.org/10.23865/noasp.121

  • Undervisning

    PPPE302 Pedagogikk i PPU-Y (Yrkespedagogikk)

    PPVE400 Veiledning av Master- og ph.d. studenter for ansatte

  • Forskning & prosjekt

    Prosjekter

    TRANSTIKK – Transfaglig undervisning og læring i master i Urbant Landbruk
    Hvordan kan urbant landbruk bidra til en bærekraftig fremtid? NMBU har tatt utfordringen med å utvikle et masterprogram som kan bidra til den nødvendige kompetansen for å møte behovet for handling

    Utdanning for bærekraftig utvikling ('UBU i praksis')
    Det overordnede målet med ‘UBU i praksis’ er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling.

    Innovations in teaching and learning through contextualized approaches to increase the quality, relevance and sustainability of education in Nepal
    In line with the recently adopted Global Goals for Sustainable Development, this project aims to catalyze improvements in the quality of teaching and learning, leading to improved educational and health outcomes at the basic education level in Nepal through innovative, transformative and contextualized pedagogical approaches.

    Forskningsområder

    Tema: 

    • Samfunn

    Forskningsområder: 

    • Pedagogiske fag

NMBU

  • Om NMBU
  • Studier
  • Forskning
  • Samarbeid
  • Sidekart
  • Personvern

Snarveier

  • Finn en ansatt
  • Beredskap / Vakt
  • Visuell profil
  • Bibliotek
  • Nyhetsbrev
  • Ledige stillinger

For studenter

  • Emnesøk
  • Canvas
  • Studenttinget
  • Studentweb
  • Studentliv
  • SiÅs

For forskere

  • Finansiering
  • Utdanning
  • EUs rammeprogram
  • Rådgivning og juss
  • Forske i utlandet

For ansatte

  • Verktøy og tjenester
  • Læringssenteret
  • Interne nettsider
  • Kompetanse
  • Webmail

For media

  • Aktuelt
  • Pressemeldinger PhD
  • Ekspertlister
  • Presserom
  • Offentlig journal
  • Byggeprosjekter

NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Kontakt oss

Telefon 67 23 00 00

Faks 67 23 06 91

E-post post@nmbu.no

Mer kontaktinfo

Besøk oss

Campus Ås

Universitetstunet 3

1433 Ås

Kart: Mazemap / (pdf)

 

Følg oss
Facebook
Twitter
Instagram