Siden 1997 har jeg undervist i pedagogikk, yrkesdidaktikk og veiledningspedagogikk, først ved Høgskolen i Akershus, og fra 1999 ved NMBU. Før det var jeg sykepler og lærer i videregående skole. Ved NMBU har jeg hatt ansvar for pedagogikk og medansvar for yrkesdidaktikk i naturbruk i Praktisk pedagogisk utdanning (PPU). Videre har jeg undervisning og veiledning på master og PhD-nivå, samt i etter- og videreutdanningskurs både innen veiledningspedagogikk og naturbruk. Forskningen er knyttet til skoleutvikling, interkulturell veiledning, lærerutdanning og høyereutdanning, og den primære forskningstilnærmingen er aksjonsforskning. Jeg har vært så heldig å få være tilknyttet forskningsprosjekter både i Norge, Tanzania og Nepal. Felles overbygning for forskningen er utdanning for bærekraftig utvikling og aksjonsforskning. Jeg er del av koordineringsgruppen for et norsk nettverk for aksjonsforskning, knyttet til det internasjonale nettverket CARN (Collaborative Action Research Network: https://www.carn.org.uk/), Carn-Norge. Vi har publisert to bøker om aksjonsforskning i Norge.
From 1997 I have been teaching pedagogy, vocational pedagogy and supervisory pedagogy. Before that I was a nurse, and later high-school teacher. At NMBU my teaching has mainly been in post graduate teacher education, further education and higher education. I have been/am supervising master- and PhD-scholars in Norway, Southern Africa, and Nepal. My research is within education at all levels, and Action Research is the main approach. I have been involved in research projects in Tanzania and Nepal.
-
Fagfelt
- Teacher education
- Pedagogy
- Higher Education
- Action Research
- Supervising pedagogy
-
Publikasjoner
Noen utvalgte publikasjoner
Gjøtterud, S. (2020). Forskning i egen undervisningspraksis i høyere utdanning. In H. Gjøtterud, Husebø, Jensen (Ed.), Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster. Cappelen Damm Akademisk.
Gjøtterud, S., & Ahmad, A. K. (2018). Transformative Power of Cross-Cultural PhD Supervision. International Journal of Doctoral Studies, 13, 441-456. https://doi.org/10.28945/4140
Gjøtterud, S., Hiim, H., Husebø, D., Jensen, L. H., Steen-Olsen, T., & Stjernstrøm, E. (2017). Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og emipirisk mangfold. Cappelen Damm. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.17
Gjøtterud, S., & Krogh, E. (2012). Action research as an approach to professional and organizational development in teacher education. Action Researcher in Education(3), 66-83. http://www.actionresearch.gr/i3p4
Gjøtterud, S., Strangstadstuen, S., & Krogh, E. (2017). Strategier for samarbeidende aksjonsforskning i lærerutdanning. In S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen, & E. Stjernestrøm (Eds.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold (pp. 187-207). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.17
Gjøtterud, S. M., Hiim, H., Husebø, D., & Jensen, L. H. (2020). Aksjonsforskning i Norge : grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2 (Vol. volum 2). Cappelem Damm Akademisk. DOI https://doi.org/10.23865/noasp.121
-
Undervisning
PPPE302 Pedagogikk i PPU-Y (Yrkespedagogikk)
PPVE400 Veiledning av Master- og ph.d. studenter for ansatte
-
Forskning & prosjekt
Prosjekter
Hvordan kan urbant landbruk bidra til en bærekraftig fremtid? NMBU har tatt utfordringen med å utvikle et masterprogram som kan bidra til den nødvendige kompetansen for å møte behovet for handling
Det overordnede målet med ‘UBU i praksis’ er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling.
In line with the recently adopted Global Goals for Sustainable Development, this project aims to catalyze improvements in the quality of teaching and learning, leading to improved educational and health outcomes at the basic education level in Nepal through innovative, transformative and contextualized pedagogical approaches.
Forskningsområder
Tema:
- Samfunn
Forskningsområder:
- Pedagogiske fag