Jeg forsker på undervisning og læring i fysikk og naturfag. Forskningsinnretningen min er praksisnær, og jeg er spesielt opptatt av hvordan lærere og elever arbeider med faginnhold. Hovedinteressene mine er faglige representasjonsformer, medborgerskap og bærekraft, naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte samt fysikk og teknologiundervisning. I tillegg har jeg et prosjekt som ser på yrkesfag og naturfag. Jeg samarbeider med forskere ved flere ulike (internasjonale) institusjoner.
-
Publikasjoner
-
Forskning & prosjekt
Prosjekter
Flere elever med bakgrunn fra de tekniske yrkesfagene bør velge ingeniørstudier. Realfag oppleves som lite relevant for yrkesfagelever. I dette prosjektet forsker vi på hvordan realfagene kan bli nyttige som en del av yrkesutdanning.
Det overordnede målet med ‘UBU i praksis’ er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling.
Forskningsområder