NMBU rangert som nummer ni i verden

Av Eivind Norum

Levende matjord.
Levende matjord.Foto: Håkon Sparre

NMBU klatrer på den internasjonale rangeringen over verdens beste universiteter innen jord- og skogbruk. Universitetet ligger i år på en 9. plass.

NMBU har med det fått seg ny bestenotering på QS University Ranking sin rangering av verdens ledende universiteter innen jord- og skogbruk. I år ligger NMBU på en niende plass i kategorien. Det er opp fra en 13. plass i 2020.

– NMBU har lange og solide tradisjoner innen landbruk og skogbruk og våre fagmiljøer er blant de ypperste i verden. Undersøkelsen bekrefter dette, sier rektor Curt Rice.

Og han gir anerkjennelse til arbeidet som blir gjort.

– Vi gjør mye spennende og nyskapende innen bioøkonomi og morsomt er det jo at vi klatrer inn i en topp ti posisjon på denne rangeringen. Vi vet jo at slike rangeringer kan diskuteres, men vi synes det er velfortjent og en god honnør til fagfolkene våre, sier Rice.

Helt i topp på rangeringen troner universitetet i Wageningen i Nederland og University of California, Davis. QS rangerer etter flere parametere (se faktaboks for alle), inkludert vitenskapelig publisering og antall siteringer per artikkel. Rangeringen er en av de tre mest brukte i verden.

Og dersom du vil se hva NMBU gjør innenfor utdanningsområdet så finner du NMBU sine relevante studieprogram her.

Forsker Ole Martin Bollandsås underviser nye studenter i skogfag ved NMBU.
Forsker Ole Martin Bollandsås underviser nye studenter i skogfag ved NMBU. Foto: Håkon Sparre

Om rangeringen:
QS World University Rankings er en årlig rangering av verdens universiteter som publiseres av Quacquarelli Symonds (QS). Den er tidligere kjent som Times Higher Education-QS World University Rankings. Det er den eneste internasjonale rangeringen som har fått godkjenning av International Ranking Expert Group (IREG).  QS-rangeringen anses som en av verdens tre mest brukte universitetsrangeringer.

Rangeringen baseres på følgende parametere:

• Akademisk fagfellevurdering (40%)
  • Antall vitenskapelige siteringer (20%)
  • Forholdstallet antall ansatte versus antall studenter (20%)
  • Arbeidsgivervurdering (10%)
  • Antall internasjonale ansatte (5%)
  • Antall internasjonale studenter (5%)