PPUT302 Fagdidaktiske perspektiver og teorier

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Gerd Johansen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:

Årlig

Tilbys første gang i studieår 2028-2029.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokk og høstparallell

Om dette emnet

I emnet skal studenten utvikle et selvstendig ståsted i realfagdidaktikk gjennom litteraturstudier, diskusjon i grupper og skriftlige oppgaver. En viktig hensikt er å legge grunnlag for masteroppgavens litteraturgjennomgang. Hvis tre eller flere studenter er meldt opp i emnet vil undervisningen bestå av seminarer hvor studentene veksler på å legge fram, drøfte og gi tilbakemelding på litteratur/teori og egne tekster. Undervisningen kokretiseres blant annet ved å ta utgangspunkt i studentens egne problemstillinger.

Dette lærer du

LUR/Profesjonsmaster PPU, profil realfag:

Kunnskap: Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om ulike perspektiver og vitenskapelige problemstillinger innen fagdidaktikk i realfag
  • har god innsikt i den rollen litteratur spiller i fagdidaktisk forskning
  • har kunnskap om ulike forskningslitteratur-sjangre, og kan vurdere bruk av ulike typer tekster i eget arbeid

Ferdighet: Studenten

  • kan gjengi, analysere og kritisk vurdere fagdidaktisk litteratur
  • kan søke opp relevant litteratur og bruke ulike hensiktsmessige søkemotorer
  • behersker etisk bruk av kilder, korrekt sitatteknikk og lage referanselister i henhold til faglig standard

Generell kompetanse: Studenten

  • kan bruke forskningslitteratur til å utvikle faglig argumentasjon
  • kan lese forskningslitteratur og forme seg selvstendige meninger om disse tekstene
  • kan skrive akademiske tekster der kritisk tenkning og kreativitet kommer til uttrykk i tillegg til kunnskaper og ferdigheter i emnet

Profesjonsmaster PPU, profil aksjonslæring:

  • Læringsaktiviteter
    Gjennom lesing, gruppesamtaler, forelesninger og skriftlig arbeid, skal studenten knytte litteratur til egne praksiserfaringer og mer teoretiske problemstillinger. Det forventes at studenten deltar aktivt i undervisning, i forberedelser til undervisning og i seminargrupper med andre studenter. Veiledning på tekst er en sentral del av emnet. Slik veiledning kan være en del av gruppeaktiviteter med medstudenter, i fra emneansvarlig eller veileder på masteroppgaven. Emnet går parallelt og delvis i samarbeid med metodeemnet PPFO302 Forskningsmetoder i utdanningsforskning.
  • Læringsstøtte
    Studentene veiledes i den skriftlige oppgaven av emneansvarlig og veileder. I tillegg vil det være vesentlig å gi og få tilbakemeldinger til/fra medstudenter undervegs i emnet.
  • Pensum
    Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    PPXP301, PPFD304 og PPPE303.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Individuell skriftlig oppgave (hjemmeeksamen).

    Vurderes etter karakterskala A-F



  • Om bruk av KI
  • Sensorordning
    Ekstern sensor
  • Obligatorisk aktivitet
    Studentene skal gjennomføre en muntlig individuell presentasjon som tar utgangspunkt i en valgt problemstilling/påstand som drøftes opp mot et mindre utvalg av litteratur. Litteraturen skal knyttes til (foreløpig) problemstilling på egen masteroppgave -og til emnets litteratur.
  • Merknader
    Første gang emnet går er studieåret 2028/29.
  • Fortrinnsrett
    M-LUN