PPUN400 Universitetspedagogikk for vitenskapelig ansatte
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Knut Omholt, Linda Helèn Godager
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:24
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning i høstparallellen og vårparallellen. Vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Emnet tar opp sentrale perspektiver, teorier og prinsipper knyttet til undervisning på høyskole-/universitetsnivå. Kurset er i stor grad erfaringsbasert, og kunnskapen blir prøvd ut i praksis, ved at deltakerne selv legger opp og gjennomfører egen undervisning, under veiledning av hverandre og av lærerne.
Emnet gir basiskompetanse i universitetspedagogikk.
Dette lærer du
Kunnskap
Kandidaten
- kjenner til sentrale læringsteorier og perspektiver på undervisning og læring
- kjenner prinsippene for hvordan en skal legge opp undervisning for å fremme læring
- kjenner det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket
- kan beskrive typer og nivå av læring
- kjenner et bredt sett av undervisningsmetoder, herunder digitale læringsformer, særlig med
sikte på å aktivere studentene
- kjenner metoder i veiledning og gruppers utvikling
- kjenner ulike former for vurdering av læring
- kjenner til hvordan en kan få relevant tilbakemelding på undervisning
- kan beskrive sentrale elementer i fagdidaktikken i sitt fag
- kan gjøre rede for hvordan innhold og kompetansemål i emner en underviser i relaterer seg til prinsipper for utdanning for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan velge, begrunne og vurdere mål, innhold, metoder og evalueringsformer i sitt fag
- kan utvikle nye emner
- kan veilede enkeltstudenter og grupper og legge opp kollegaveiledning
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan utvikle relasjoner til studenter og kolleger med sikte på å skape et godt læringsmiljø
- kan søke tilbakemelding på egen undervisning og reflektere over sin utvikling som pedagog
- kan selvstendig utvikle sin kompetanse som pedagog videre
- kan vurdere behovet for endring og innovasjon i undervisningen i et emne
- kan se sitt emne i sammenheng med de andre emnene i et studieprogram og ta del i den
helhetlige utvikling av dette
- kan delta i debatter om universitetspedagogiske problemstillinger i aktuelle fora
- kan dele sine erfaringer med kolleger og virke for å forbedre studiekvaliteten og læringsmiljøet
ved den enheten en er ansatt og ved institusjonen som helhet
- kan drive forskning på egen undervisning og vite hvor en kan publisere den
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav