PPFO302 Forskningsmetoder i utdanningsforskning

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi

Emneansvarlig:Gerd Johansen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:

Årlig

Tilbys første gang i studieår 2028-2029.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokk og høstparallell.

Om dette emnet

I emnet skal studenten utvikle kunnskap om ulike forskningsmetodiske tilnærminger gjennom blant annet litteraturstudier, gruppediskusjoner og egen utforskning av relevante metoder. En viktig hensikt er å legge grunnlag for masterstudiens metode for datainnsamling og analyse. Undervisningen består av seminarer hvor studenten veksler mellom å legge fram, drøfte og gi tilbakemeldinger på litteratur og egne tekster. Undervisningen blir konkretisert blant annet gjennom praktisk og teoretisk utforskning av metoder knyttet til egen problemstilling.

Dette lærer du

Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.

Kunnskap: Studenten

  • har kunnskap om forskningsmetodiske tilnærminger og problemstillinger relatert til fagdidaktiske spørsmål
  • har god kunnskap om metoder for datainnsamling og dataanalyse
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom forskning og utviklingsarbeid i skole

Ferdighet: Studenten

  • kan anvende og reflektere over forskningsmetodisk litteratur.
  • kan anvende forskningsmetodiske tilnærminger på egne problemstillinger og vurdere og diskutere disse

Generell kompetanse: Studenten

  • kan vurdere og diskutere vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger
  • Læringsaktiviteter
    Seminarundervisning og eget arbeid med litteratur og oppgaver mellom seminarene.
  • Læringsstøtte
    Det gis veiledning på obligatorisk oppgave.
  • Pensum
    Emnets litteratur vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Forutsatte forkunnskaper
    PPXP301, PPFD304, PPPE303 og PPRA302.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Individuell skriftlig oppgave.

    Vurderes med Bestått/ikke bestått.



  • Om bruk av KI
  • Sensorordning
    Emneansvarlig og en ekstern sensor godkjenner opplegget for eksamen og kriterier for bedømmelse. På dette grunnlag foretar emneansvarlig sensur av studentenes avsluttende oppgave. Ekstern sensur finner sted hvert fjerde år.
  • Obligatorisk aktivitet
    Studentene skal gjennomføre en muntlig individuell presentasjon med utgangspunkt i en valgt problemstilling og reflektere over muligheter og begrensninger ved ulike forskningsmetodiske tilnærminger knyttet til problemstillingen.
  • Merknader
    Tilbys første gang i studieår 2028-2029.
  • Fortrinnsrett
    M-LUN