PPFO302 Forskningsmetoder i utdanningsforskning
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Gerd Johansen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens: Årlig Tilbys første gang i studieår 2028-2029.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Augustblokk og høstparallell.
Om dette emnet
I emnet skal studenten utvikle kunnskap om ulike forskningsmetodiske tilnærminger gjennom blant annet litteraturstudier, gruppediskusjoner og egen utforskning av relevante metoder. En viktig hensikt er å legge grunnlag for masterstudiens metode for datainnsamling og analyse. Undervisningen består av seminarer hvor studenten veksler mellom å legge fram, drøfte og gi tilbakemeldinger på litteratur og egne tekster. Undervisningen blir konkretisert blant annet gjennom praktisk og teoretisk utforskning av metoder knyttet til egen problemstilling.
Dette lærer du
Etter gjennomført emne har kandidaten et grunnlag for å bruke utdanningsvitenskapelig forskningsmetodikk i egen masteroppgave.
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om forskningsmetodiske tilnærminger og problemstillinger relatert til fagdidaktiske spørsmål
- har god kunnskap om metoder for datainnsamling og dataanalyse
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom forskning og utviklingsarbeid i skole
Ferdighet: Studenten
- kan anvende og reflektere over forskningsmetodisk litteratur.
- kan anvende forskningsmetodiske tilnærminger på egne problemstillinger og vurdere og diskutere disse
Generell kompetanse: Studenten
- kan vurdere og diskutere vitenskapsteoretiske, forskningsmetodiske og forskningsetiske problemstillinger
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Fortrinnsrett