LAA222 Anleggsteknikk og konkurransegrunnlag
Studiepoeng:7.5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Henrik Gay Berntsen, Frode Degvold
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:80
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Total arbeidsmengde er 187,5 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen,
Om dette emnet
Emnet gir en innføring i utarbeidelse av:
- tekniske løsninger for sentrale bygningsdeler
- beskrivelsestekster for bygge- og anleggsarbeider, herunder tidligfasebeskrivelse, funksjonsbeskrivelse og utførelsesbeskrivelse
- kostnadsoverslag for bygge- og anleggsarbeider
- konkurransebeskrivelse i forbindelse med offentlig anskaffelse av bygge- og anleggsarbeider.
Emnet omhandler deler av relevante lover, forskrifter og norske standarder.
Undervisningen gjennomføres som forelesninger med tilhørende oppgaver som gir trening i å utarbeide beskrivelsestekster og andre prosjektdokumenter relatert til ulike anbudskonkurranser for offentlige og private anskaffelser. Beskrivelser og kostnadsoverslag utarbeides for et eksempelområde som studentene får presentert og/eller et prosjekt som studentene selv utarbeider.
Oppgavene løses individuelt og i grupper, og presenteres og kommenteres i plenum.
Dette lærer du
Bokmål
Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om:
- materialer og konstruksjon av sentrale bygningsdeler som typisk inngår i NS3420 Kap. K Anleggsgartnerarbeider
- behovet for standardisering
- byggeprosessens ulike faser og tilhørende metoder for mengdebeskrivelse
- gjennomføringsmodeller
- norske standarder for utarbeidelse av konkurransegrunnlag
- kostnadsestimering
Studentene skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- vurdere forutsetninger for valg av materialer og dimensjonering av sentrale bygningsdeler
- å beskrive systematisk og entydig hvordan et landskap bygges
- å anvende adekvate programvarer til ulike former for beskrivelsestekster
Studentene skal ha generell kompetanse i:
- å kombinere oppgaveløsing og egen refleksjon i sitt arbeid slik at det fører til læring
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav