APL100 Introduksjon til profesjonsstudie i By- og regionplanlegging
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Sebastian Peters
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Antall opptatte M-By-reg studenter
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Arbeidsmengde er 250 t fordelt over August + Høst, inkludert 60 t strukturert undervisning, dvs forelesninger/kollokvier og veiledning.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka og høstparallell.
Om dette emnet
APL 100 er det første emnet i mastergradsutdanningen i by- og regionplanlegging. Emnet introduserer studenter til det akademiske profesjonsstudiet i by- og regionplanlegging. Det introduserer studentene også til det høyere utdanningssystemet. Emnet orienterer studentene ved å gi en oversikt over studieprogrammet og ved å invitere emneansvarlige lærere. Studentene blir slik i stand til å planlegge og organisere sine egne studieplaner.
Augustblokk: Emnet er bygget opp med forelesninger, individuelle oppgaver og gruppebaserte oppgaver som er typiske for studieretningene By- og regionplanlegging. Det vil bli arrangert en 2-4 dagers utferd samt flere kortere ekskursjoner. På utferdene vil man fokusere på faglig tilnærming til areal- og eiendomsproblematikk via lokale faglige foredrag, faglige diskusjoner, øvinger og framleggelser. Et case-relatert gruppearbeid framlegges i plenum. Det vil bli gitt rom for studieveiledning og studietilpasninger. Deler av studieopplegget samkjøres med EIE 100.
Høstparallell: Seminarer som introdusere planleggerens profesjon og rolle, og de viktigste kunnskapsfelt innenfor planlegging bla: byform, arkitektur og by-utforming, helse og trivsel, areal og transportplanlegging, eiendomsutvikling, miljøplanlegging, by-sosiologi og bolig i planlegging.
Diverse øvelser som legger grunn for å utvikle akademiske ferdigheter, som litteratursøk, kritisk lesning, refleksjon og diskusjoner, skriving. Gruppearbeid, sluttpresentasjon og muntlig eksamen.
Dette lærer du
Læringsutbyttet for APL 100 er som følger:
Kunnskap
- Studentene vil gjenkjenne hovedegenskapene og strukturen i det norske planleggingssystemet. De vil være i stand til å identifisere de viktigste plantypene, skille mellom dem og kunne forklare hvordan forskjellige planleggingsnivåer henger sammen.
- Studentene vil kunne identifisere og beskrive typiske utfordringer i by- og regionplanlegging.
- Studentene vil kunne skille mellom de forskjellige fagområdene som er relevante for by- og regionplanlegging. Studentene vil dermed kunne gjenkjenne noen muligheter og utfordringer relatert til tverrfaglighet i planlegging.
Ferdigheter:
- Studentene vil anvende denne nye tverrfaglige kunnskapen for å utforske noen konkrete planleggingsutfordringer, med vekt på integrasjon av ulike faglige perspektiver.
- Studentene vil kunne identifisere og vurdere spørsmål som har med planleggernes samfunnsmessige rolle å gjøre, og med ansvaret deres for samfunnsutvikling og miljø.
- Studentene vil utvikle innledende ferdigheter i å søke litteratur innen sitt fagfelt. De vil også utvikle sin evne til kritisk tenkning gjennom å lese og diskutere denne litteraturen med medstudenter og lærere.
- Studentene utvikler ferdigheter i å presentere og formidle arbeidet sitt til grupper av studenter og lærere og i klassediskusjoner.
- Arbeids- og presentasjonsmetoder som brukes i planleggingspraksis.
Kompetanse
- Studentene vil utvikle kompetanse for å anvende kunnskap og ferdihetene som beskrevet, for å selvstendig løse nye problemstillinger.
- Annvende kunnskap om plansystemet og planleggerens rolle for å analysere selvstendig relevante problemstillinger og identifisere mulige løsninger.
- Kompetanse i å kritisk reflektere over planlegginspraksis, utfordringer og mulige forbedringer.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav