Kurs under planlegging: Urban mobilitet
Beregningsverktøy i areal- og transportplanlegging

Urban mobilitet er et viktig virkemiddel for mer bærekraftige og attraktive byer. Nullvekstmålet står sentralt i arbeidet med bypakker og bymiljøavtaler. Det betyr at veksten i personbiltrafikken må tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Påmeldingsfrist
Våren 2025
Oppstartsdato
Juni 2025
Studiepoeng
5
Pris
Ikke avklart,-
Tid og sted
Tid: 3. - 4. juni 2025 Sted: NMBU
Om kurset
Transportberegninger er grunnlaget for investeringer og tiltak i transportsystemet for gående, syklende, kollektiv- og biltrafikken. Transportberegninger er basert på matematiske modeller som simulerer fremtidige reiser. Grunnlaget for transportmodellene er registreringer og analyser av eksisterende trafikk, og idéer eller prosjekter for endring i transportsystemet.
Byområder er komplekse, og endringer ett sted kan påvirke store deler av systemet. Framtidens transportsystemer vil bli påvirket av delingsøkonomi og autonome kjøretøy i en eller annen form. Det vil få betydning for prognoser, modeller og verktøy i areal- og transportplanleggingen. Det finnes ikke ett verktøy alene som gir oss svarene når vi planlegger tiltak. Det er derfor behov for både matematiske transportmodeller og andre beregningsmetoder for å synliggjøre effekter av tiltak.
Målgruppe
Kurset retter seg særlig mot ansatte som jobber med areal- og transportplanlegging etter plan- og bygningsloven, og som har behov for kompetanse om transportberegninger.
Hovedmålgruppen er planleggere og saksbehandlere i offentlig sektor med bakgrunn innen arkitektur, landskapsarkitektur, planlegging, ingeniørfag eller eiendomsutvikling. Kurset vil også være nyttig for prosjektledere, planleggere og arkitekter som jobber med eiendoms- og prosjektutvikling i privat sektor.
Innhold
Kurset er praksisorientert og skal gi deltakerne metoder for planlegging, gjennomføring og evaluering av ulike former for transportanalyser. Kurset vil gi en oversikt over:
• Transportplanlegging i et historisk perspektiv – ulike “skoler” og internasjonalt perspektiv
• Samordnet areal- og transportplanlegging i byområder
• Hva som ble beregnet og hvordan det faktisk gikk
• Erfaringer med ensidig utvidelse av vegkapasitet
• Bruk og kombinasjon av ulike verktøy og metoder
• Strategiske og praktiske problemstillinger innen urban transport
• Hva de mest offensive byene gjør i forhold til byutvikling og transportsystem
• Vurdering av sammenhenger og rekkefølge mellom tiltak i bypakker
Deltakerne vil få kunnskap om innhenting og bruk av data om trafikkstrømmer. Dette omfatter reisevaneundersøkelser, trafikkstrømsundersøkelser og andre metoder for innsamling av data. Det vil bli demonstrert hvordan data kan analyseres ved hjelp av enkle metoder som kursdeltakerne kan ta i bruk for å formidle resultater fra undersøkelser til andre fagfolk og politikere. Dette vil blant annet omfatte fremstilling av kart med trafikkstrømmer og andel gjennomgangstrafikk. Aktuelle virkemidler for å påvirke transportstrømmer og endring av reisevaner vil også bli omtalt.
Kurset vil gi en oversikt over ansvarsområder, beslutningsstrukturer og budsjettsystemer knyttet til nasjonal transportplan, og drøfte strategiske og praktiske problemstillinger knyttet til utvikling av transportsystemet i byer. Dette vil blant annet omfatte konseptvalgutredninger, prosesser for bompengefinansiering og planlegging etter plan- og bygningsloven. Det vil bli lagt vekt på skillet mellom fag og politikk innenfor areal- og transportplanleggingen og mulige samarbeidsprosesser i areal- og transportplanarbeidet.
Læringsmål og pensum
Læringsmål
Etter kurset skal deltakerne:
• Kunne gi innspill til datagrunnlag og viktige sammenhenger i en transportanalyse.
• Forstå og kunne vurdere kritiske faktorer i de grunnleggende trinnene i en transportanalyse.
• Kunne tolke og vurdere kvalitet, styrker og svakheter i en transportanalyse.
Obligatorisk aktivitet
Det er krav om minimum 80 % oppmøte på samlingene for å kunne ta eksamen eller få kursbevis.
Faglig ansvar
Fakultet for landskap og samfunn, Institutt for by- og regionplanlegging ved 1.amanuensis og siv. ark. PhD Gunnar Ridderström er faglig ansvarlig for kurset som gjennomføres i samarbeid med siv. ing. Tor Atle Odberg og universitetslektor Krishnan Kavungal Anat. Foreleserne vil være høyt kvalifiserte fagpersoner med bakgrunn i privat praksis og i offentlig forvaltning og planlegging.
Tid og sted
Hendelse: | Tid: | Sted: |
---|---|---|
Heldagssamlinger | 3. - 4. juni 2025. 09.00 - 15.00 begge dagene | NMBU |
Digital halvdagsssamling | 17. juni 2025 12.00 - 15.00 | Digitalt |
Kurset gjennomføres fysisk på NMBU.
Nærmeste hotell til NMBUs campus er Thon Hotell Ski. Alternativt kan man også overnatte i Oslo og ta toget til Ås stasjon. Her finner du ulike transportmuligheter til NMBUs campus
Studiekompetanse
For å kunne gå opp til eksamen kreves generell studiekompetanse. Mangler du generell studiekompetanse kan du søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. NMBU vurderer slike søknader fortløpende. Søknadsskjema finner du her.
Obligatoriske forutsetninger
For å delta på kurset må du ha minimum 2 års arbeidserfaring. Du kan bli bedt om å dokumentere dette i en eventuell kontroll.
Kursavgiften dekker
Undervisning, eksamen, tilgang til noe litteratur og lunsj og kaffepauser under samlingene 3. og 4. mars.
Avmelding
Påmelding er bindende. Avmelding etter påmeldingsfrist belastes med en avgift. Ved avmelding senere enn 10 virkedager før kursstart eller ved manglende fremmøte belastes full kursavgift. Det tas forbehold om at det er nok påmeldte til at kurset kan gjennomføres.