Vil utgjøre en forskjell som bioteknolog

Det vakre universitetsområdet og sterke fagmiljøet førte til at Marie Hellan Iversen valgte å studere bioteknologi ved NMBU. Det har hun aldri angret på.

I dag er hun i full gang med å fullføre mastergraden sin om CRISPR-teknologi og reversibel genredigering i laks.

— Det handler om en metode som binder DNA, i stedet for å klippe det. Dette kan gjøre det mulig å reversere genredigering, og det er utrolig spennende! Det hadde åpnet seg utrolig mange muligheter hvis vi får det til, forteller Marie.

Et spennende og fremtidsrettet fag

På videregående var det biologi som interesserte Marie mest. Bioteknologi syntes hun var det mest spennende temaet innen faget.

— I bioteknologi får jeg både litt kjemi og informatikk, samtidig som det er mest fokus på celler og gener. Faget er så fremtidsrettet. Som bioteknolog kan man faktisk være med på å gjøre ekte endringer for å forbedre planter og dyr, sier hun.

Som bioteknologistudent på NMBU setter hun spesielt stor pris på den korte avstanden mellom student og foreleser.

— Skillet mellom student og foreleser er ikke stort. Det er lav terskel for å spørre og snakke fag sammen med foreleserne. Man blir inkludert på en måte jeg ikke tror er mulig på større universiteter. Du kan for eksempel bli spurt om å være hjelpelærer for et fag du hadde i fjor.

Blir godt rustet til arbeidslivet

Det beste ved studietiden mener hun er flere ting.

— Det er ekstremt fine folk her! Både fagmiljøet og studentmiljøet er så åpent. Du får tett oppfølging og har nærhet til alt du trenger. Du får fort gode venner, og du får mye praktisk erfaring i studiene. Jeg tror all den praktiske erfaringen gjør NMBU-studenter godt rustet til arbeidslivet, samtidig som vi får en morsommere studiehverdag, sier hun.

Kan gi oss nye metoder å bekjempe sykdommer på

Marie synes etikken rundt bioteknologi er spennende. Samtidig er hun fasinert over at det er så mye vi enda ikke vet om genenes funksjon.

— Det skal bli kjempespennende å se om vi finner frem til en medisin som går direkte på genene i årene som kommer. Det vil gi oss nye metoder å bekjempe sykdommer på, sier hun.

Hun drømmer om en jobb i Bioteknologirådet eller SINTEF, et av Europas største uavhengige forskningsinstitutter. Nå er hun spent på hva livet etter studiene vil by på.

— Jeg har jo hatt det så fint og trygt her på NMBU i snart fem år, så det er både skremmende og spennende at studietiden nærmer seg slutten.

Studere bioteknologi på NMBU