Vannbransjen trenger flere kloke hoder!

Et enkelt spørsmål vekket Charlotte Marie Trovaags interesse for vann. Det førte til studier i vann- og miljøteknikk på NMBU.

En foreleser viste et bilde av to hus på en fjelltopp og spurte hvordan de som bodde der fikk tak i vann.

— Det umiddelbare svaret mitt var at husene på fjelltoppene fikk vannet i springen som alle andre. Men hvordan kom vannet dit? Da var det som en bryter ble slått på hos meg. Jeg har alltid sett på det som en selvfølgelighet at jeg kan gå til en kran og finne rent og tilgjengelig vann, sier hun.

Vannbransjen trenger flere kloke hoder

På vann- og miljøteknikk fikk hun dyrke engasjementet videre gjennom fag, og som leder i studieprogrammets linjeforening, Aquariås. Sammen med en medstudent har hun også startet prosjektet #Videre, som har til hensikt å inspirere flere til å velge bærekraft og realfag.

— Første mars holdt vi vår første inspirasjonsdag med temaet #jobbmedvann. Her ønsket vi å inspirere flere til å velge vannbransjen. Det er et enormt rekrutteringsbehov! Bransjen trenger virkelig flere kloke hoder for å håndtere klimautfordringene vi står ovenfor, og det ønsker vi å bidra til.

Arrangementet var fulltegnet med 150 deltakende skoleungdommer.

Fikk jobb før fullført mastergrad

Selv har hun sikret seg jobb som rådgiver i Rambøll, allerede før hun har fullført mastergraden sin.

— I Rambøll skal jeg bistå kommuner med driftsassistanse og optimalisering av renseanlegg, og kommer til å jobbe med prosjekter innen vannforsyning og avløpssystemer. Jeg gleder meg skikkelig til å jobbe med meningsfulle prosjekter og bidra til å gjøre gode klimavalg, forteller hun.

Klima og miljø er noe som både opptar og motiverer henne.

— Jeg ser jo at vannbransjen alltid må ligge et steg foran for å takle klimautfordringene fremover. Det blir viktig å proporsjonere riktig, og bygge for riktige hendelser. Vi jobber jo egentlig 50 år frem i tid. Det er en langsiktighetstenkning i prosjektene som virkelig er inspirerende. Jeg håper å kunne bidra til å dra bransjen i en enda mer miljøvennlig retning.

Alle bør få oppleve NMBU

Selv om hun nå gleder seg til å ta steget ut i arbeidslivet, er det med noe vemod at studietiden nærmer seg slutten.

— Jeg har hatt det så bra her! Du har så mange flinke ressurser overalt i alle fagfelt, og så mange muligheter. Jeg mener alle bør få oppleve NMBU både faglig og sosialt! Du kommer ikke til å angre på valget.