Livet som NMBU-student er mer enn bare fag

- NMBU er et sted man kan være seg selv og som gir at hav av spennende muligheter for å engasjere seg både faglig og sosialt - sier Tilde (22) og Hendricus (21).

Vi treffer vennene Hendricus Cornelus Renier Maessen og Tilde Birgitte Dalberg til en prat i Økonomikantinen plassert midt på campus Ås. Her er det høyt under taket, store vinduer og mørke tresøyler. Det er nesten som vi er i spisesalen på Hogwarts, men på NMBU er kunnskapen ekte. Her er det studentmiljøet som er magisk.

– Vi har et helt unikt miljø her. Det er veldig lett å få venner, sier Tilde, som er medlem i linjeforeningen Globalis og sitter som medlem i Studenttinget.

– NMBU har et veldig jordnært miljø. Her kan alle være seg selv. Du trenger ikke late som om du er noen andre enn den du er. Her er det så mange tilbud at alle finner en plass hvor du kan være deg selv, sier Hendricus. Han har engasjert seg i bærekraft og menneskerettigheter gjennom Changemaker og Amnesty på NMBU.

Spennende faglige valg

De to begynte på NMBU like etter videregående. Hendricus bodde på Jæren og visste hva han ville studere.

– Vi hadde et besøk på skolen min og de presenterte NMBU som et spennende valg. Her handlet mye om bærekraft og miljø, og det ville jeg studere, forteller Hendricus. Han studerer nå Fornybar energi ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA).

– Det gir meg tverrfaglig kompetanse og mange valgmuligheter. Vi har et fast opplegg i bunn som gir alle den grunnleggende oversikten, og så kan vi velge hvilken retning vi ønsker å kunne mer om. Her er det mange spennende valg med ekstra fokus på bærekraft, sier Hendricus.

Hendricus skryter av høyt faglig nivå hos underviserne, men også tett oppfølging.

– Underviserne er veldig tett på studentene. Det er veldig lett å få kontakt med dem og få den hjelpen og oppfølgingen man trenger.

Hendricus

Hjemme på Evenes var det et råd fra familien som gjorde at Tilde gikk for NMBU.
– Jeg ante ikke hva jeg skulle ta meg til, og samlet informasjon om alt jeg synes var interessant på Samordna Opptak.

Da hun viste listen til sin stemor fikk hun et klart råd: «Du MÅ velge Ås. Der har de et lite miljø der du er tett på alt. Det er viktig for læring, studiene og miljøet rundt!» Tilde endte opp på Fakultet for landskap og samfunn og en bachelorgrad i Internasjonale miljø- og utviklingsstudier.

– Jeg er engasjert i både bærekraft og utviklingsspørsmål, så det var kjempespennende å finne et studieprogram som handlet om begge deler – og som så det i sammenheng med hverandre, forteller Tilde.

– Den bacheloren jeg tar nå har forandret hele verdenssynet mitt. Jeg har fått en kunnskap i både bredde og dybde som jeg aldri hadde forestilt meg.

Tilde

Studenthverdagen er mer enn bare fag

Både Henricus og Tilde har valgt å engasjere seg i studentaktiviteter på fritiden. De forteller at studentene på universitetet er veldig engasjert, både i faget og på fritiden.

– Det er så mange organisasjoner og foreninger der man kan møtes – og mange plasser der alle studentene kan møtes samlet. Det er lett å møte andre engasjerte studenter, sier Tilde.

– Veldig mange av utdanningene her fokuserer på bærekraft. Når vi møtes til ulike studentaktiviteter kan vi diskuterer dette med veldig mange forskjellige utgangspunkt, det blir veldig spennende diskusjoner av det, sier Tilde.