Hva drømmer dagens NMBU-studenter om?

Én vil bli fiskeriminister og én vil jobbe med gener i Trondheim. Hvorfor i all verden vil de akkurat det? Vi tok en prat med studenter fra ulike studier om hva fremtidsplanene deres er – og hvor de planene egentlig kommer fra.

Når noen forteller om alt det store de vil oppnå etter studiene, kan det være lett å føle seg liten hvis du ikke har noen klar plan selv. Men må du egentlig vite hva målet ditt er når du er 18 år? Selvsagt ikke!

For Markus Antonsen fra Sandnes var det ikke før han begynte på NMBU at han virkelig begynte å blåse liv i de store ambisjonene, og at han skjønte at han skulle til sjøs.

– Jeg har faktisk sagt en stund nå at målet mitt er å bli fiskeriminister! Det skjer så utrolig mye spennende rundt havbasert oppdrettsnæring, og det er noe jeg har veldig lyst til å være med på å utvikle.

At engasjementet for alvor begynte å boble på akvakultur-studiet ved NMBU, tror han er på grunn av alt det praktiske arbeidet, og at han fikk komme tett på alt som faktisk foregår under overflaten.

– Det begynte da jeg var i fiskelaben og lærte om biologien og hvordan det hele fungerer. I tillegg har jeg lært hvordan du designer et helt oppdrettsanlegg. Jeg kan egentlig takke både medstudenter og professorer at jeg ble dyttet i den retningen det var meningen at jeg skulle gå.

En av grunnene til at Markus vil kombinere fisk med politikk, er at han mener det er viktig at fiskerinæringen i Norge klarer å bruke all kunnskapen og forskningen som finnes, blant annet på NMBU.

– Jeg vet ikke engang hvilket parti jeg skal representere, men det er jo viktig å sikte høyt? Potensialet for havbasert oppdrett i Norge er i alle fall skyhøyt. Klarer vi å koble alt vi kan om offshore med all kunnskapen vi har om fiskeoppdrett, kan vi løse utrolig mange utfordringer.

– Det gjør meg inspirert til å være med på å forme en bærekraftig oppdrettsnæring som hele Norge kan være stolte av.

– Alt blir mer spennende når du kommer tett på

Marie Hellan Iversen studerer bioteknologi og vil fortsette å forske på gener og genteknologi etter studiene. Drømmen er å bidra til å bekjempe arvelige sykdommer – og i likhet med Markus’ drøm om å bli fiskeriminister, oppstod den for alvor da hun begynte å jobbe på laben på NMBU.

– Da jeg begynte å lære om CRISPR, ble interessen tent for alvor. Det er en metode som lar deg gjøre endringer i DNA-et til levende organismer, så du for eksempel kan bytte ut gensekvenser og bekjempe sykdommer. Det høres avansert ut, men det er utrolig spennende når du begynner å jobbe med det!

På sikt drømmer Marie om å kunne forske på gener i Trondheim – noe det er flere grunner til.

– Med all den praktiske erfaringen jeg har fått på NMBU, har jeg fått veldig lyst til å lede et større forskningsprosjekt på gener. Da er jo SINTEF et fint sted å sikte seg til. Ikke bare er  det en av Europas største forskningsinstitusjoner – de holder også til i Trondheim, som gir meg mulighet til å bo nærmere hjemme.

– Du får en sterk tro på det du studerer og holder på med

Begge tror engasjementet på NMBU smitter fordi fagmiljøene er så tett på hverandre, og at du samtidig får komme tett på både forskningen og arbeidslivet tidlig i studiene. Charlotte Marie Trovaag studerer vann- og miljøteknikk og tror nettopp det gir NMBU-studenter selvtillit.

– Det jeg syns er så fint med NMBU, er at du får mulighet til å engasjere deg i så mye forskjellig. Det er veldig mange her som tør å satse på sine egne løsninger. Det at du kommer så tett på forelesere og spennende forskningsprosjekter i det virkelige liv, gir virkelig en tro på det du holder på med – i tillegg bidrar det til å gjøre det enkelt å finne ut av hva du vil jobbe med etter studiene.

Se hva som skjedde da vi utfordret studentene til å fylle ut sine fremtidige CV-er

Start din fremtidige CV på NMBU, du også!