Her får jeg kombinert alle interessene mine

Gina Marie Granheim drømmer om å redde Oslofjorden. Nå studerer hun miljøvitenskap på NMBU.

Som liten tilbrakte Gina mye tid på hytta ved Oslofjorden. Gjennom oppveksten har hun observert livet i fjorden endre seg.

— Stillehavsøsters har kommet, og det er blant annet mye mindre krabber og torsk nå enn da jeg var liten. Man kan se at det står dårligere til og det er skremmende, forteller hun.

Lærer hvordan hun kan bidra til å redde natur og miljø

Dette semesteret skriver hun masteroppgave om avrenningsvann ved tunellvasking i Vålerengtunellen, og hvor godt vannet renses før det renner ut i Oslofjorden.

På skolen har Gina alltid vært glad i kjemi og biologi, samtidig som hun har vært over gjennomsnittet opptatt av vann. Valget av studieprogrammet miljøvitenskap på NMBU var derfor enkelt.

— Her får jeg kombinert alle interessene mine på en god måte, sier hun.

— Hva liker du best med å studere på NMBU?

— At jeg lærer hvordan jeg kan bidra til å redde natur og miljø. Her får jeg ikke bare det negative bildet om at alt går nedenom og hjem. Jeg får kunnskap om hvordan det faktisk står til, og hva jeg kan gjøre med saken. Jeg har satt stor pris på all den praktiske erfaringen vi har fått gjennom feltarbeid.

Et fantastisk studentmiljø på NMBU

Foreldrene til Gina både studerte og møtte hverandre på NMBU. Selv om foreldrene snakker varmt om studietiden, var det ikke bare dette som bidro til at Gina valgte å studere her. I tillegg til spennende og fremtidsrettede fag, er NMBU kjent for å ha et veldig godt studentmiljø.

— Har studentmiljøet levd opp til forventningene?

— Ja, studentmiljøet er fantastisk! Man har litt den følelsen av at alle kjenner alle. Det er så mange hyggelige folk her, og studenter har mange muligheter til å påvirke utviklingen av universitetet. I tillegg er jo universitetet og campus utrolig vakkert, forteller hun.

I løpet av studietiden har Gina vært med på å opprette en linjeforening for studieprogrammet Miljøvitenskap, kalt MINAsfæren. Hun har også vært aktiv i studentdemokratiet. I dag er hun sitter hun som én av to studentrepresentanter i universitetsstyret.

Allmennkunnskapen om natur og miljø må opp

I fremtiden håper Gina at Oslofjorden får tilbake sitt biologiske mangfold, og at beslutningstakere i større grad går fra ord til handling.

— Jeg er forhåpningsfull. Jeg tror en av de viktigste faktorene for miljø- og naturarbeid, er kunnskap til folket. Allmennkunnskapen om natur og miljø må opp. Det må i enda større grad inn på pensum allerede på barneskolen, sier hun.

— Hva vil du si til de som vurderer å søke seg til NMBU?

— Søk! Du kommer ikke til å angre. Fagmiljøet er veldig sterkt, og det sosiale er superbra! Alle finner noe de liker og en gjeng som passer seg. Du vil garantert finne noen med felles interesser!