God karrierestart med økonomiutdanning fra NMBU

Svært mange NMBU-studenter har sikret seg jobb før de er ferdige med utdanningen. Kaja Steinsbø Eggan er en av dem.

Kaja Steinsbø Eggan er snart ferdig med en mastergrad i økonomi og administrasjon ved NMBU, og har allerede fått en attraktiv jobb. Til høsten begynner hun på en toårig stilling som management trainee i revisjonsfirmaet BDO.

Og Eggan er ikke alene om å ha sikret seg en relevant jobb før hun er ferdig med graden. NMBUs kandidatundersøkelse fra 2020 viste at 58 % av dem som begynte i ny stilling etter at de var ferdige på NMBU, fikk jobben før de hadde fullført utdannelsen. Ytterligere 25 % fikk jobb mindre enn 4 måneder etter fullført grad.

Fikk hjelp av arbeid med linjeforeningen

Under studiene har Eggan engasjert seg i Optimum, som er linjeforeningen på Handelshøyskolen NMBU. Foreningen legger til rette for kontakt mellom studenter og næringslivet. Arbeidet med denne kontakten har bidratt til at Eggans egen karriere har fått en god start.

– Det var gjennom linjeforeningen jeg ble kjent med BDO. Det gjorde at jeg søkte på et ‘summer internship’ hos dem – som jeg fikk. Etter fullført internship søkte jeg på traineestillingen jeg nå skal starte i, forteller hun.

Bærekraftig fokus gjør arbeidsgivere interessert

Da Eggan først begynte på utdanningen, hadde hun ikke egentlig planer om å bli på Ås i fem år, forteller hun.

– Men både studentmiljøet og det faglige miljøet var såpass bra at jeg ble værende.

Hun forteller at hennes nærmeste venner på studiet har engasjert seg ved siden av studiene, blant annet med verv. Eggan mener det å være aktiv ved siden av studiene har hjulpet henne med å få en mer effektiv studietid. Hun tror det å studere på et lite studiested, gjør det lettere å være aktiv student.

– Det er veldig kultur for å være aktiv her, og man lærer mye som man får bruk for i arbeidslivet, sier hun.

I tillegg er hun veldig fornøyd med det faglige tilbudet på NMBU.

– Jeg kan bare snakke for handelshøyskolen, men jeg synes det er et veldig bra faglig miljø her. Bærekraft er et tema i alle fag, og siden vi er små klasser, kommer vi tett på foreleserne og får god oppfølging. Det er veldig positivt. I tillegg synes jeg skolen har vært flink til å utvikle fagene etter samfunnet, sier hun.

Tips til ambisiøse studenter

Siden kandidatundersøkelsen i 2015 har NMBU-studentenes tilfredshet med studiet og karrieremuligheter økt betraktelig. I 2020 var 40 % av de som svarte på kandidatundersøkelsen «svært tilfreds» med utdanningen sin.

Eggan begynte å søke på ulike jobber allerede i det andre året på bachelorgraden, for å øve seg på intervju- og arbeidssøkerprosessen. Hun er fornøyd med egen innsats, og tror ikke hun hadde fått traineejobben hvis ikke hun hadde følt seg så rustet for situasjonen.

Eggan råder andre ambisiøse studenter til å starte tidlig med å søke på jobber, så du blir vant med prosessen. I tillegg er det lurt å være aktiv ved siden av studiet, tipser hun.

– Vær aktiv, vær engasjert, ta på deg noen verv hvis du har kapasitet til det. Man lærer veldig mye av å engasjere seg og får i tillegg utvidet nettverket sitt.