Det handler om å gjøre verden til et bedre sted

Han har alltid hatt et hjerte for matte og kjemi. Nå tar Eirik-Mathias Bjørnø Rummelhoff lektorutdanning i realfag på NMBU.

Eirik-Mathias mener kombinasjonen realfag og pedagogikk gir det beste fra to verdener.

— For meg var lektorstudiet rett og slett et større pakketilbud. Jeg får mye av den samme kompetansen som sivilingeniørene får, samtidig som jeg får pedagogikk og kan jobbe i skolen. Jeg får også mulighet til å bruke kommunikasjonsferdighetene mine, sier han.

Overbevist om at NMBU var riktig valg

Han hadde hørt mye bra om lektorutdanningen og studentlivet på NMBU. Etter å ha besøkt universitetet på Åpen Dag ble han overbevist.

— Jeg var ganske sikker allerede før Åpen Dag, men etter denne dagen ble jeg overbevist! Universitetet har en grønn profil i alt de gjør og adresserer bærekraft. Og campus taler sin egen sak. Det er helt enestående!

Eirik-Mathias har aldri angret på valget.

— NMBU har vært så uendelig mye mer enn det jeg kunne ha drømt om, forteller han.

Et samlingspunkt for å gjøre verden til et bedre sted

Noe av det beste ved å studere på NMBU mener Eirik-Mathias er menneskene og et felles ønske om å gjøre verden til et bedre sted.

— Jeg mener NMBU er et samlingspunkt for å gjøre verden til et bedre sted. Det er en felles forståelse om at alle er velkomne og at man sammen skal få til noe bra. Man har mulighet til å snakke med både forelesere og professorer, og får virkelig innpass i de faglige miljøene. Samtidig bygger man sterke relasjoner og nettverk som åpner utallige dører, forteller han.

Vil spre det glade realfagbudskapet

I fremtiden ønsker Eirik-Mathias å spre det glade realfagbudskapet. Han mener realfag har et ufortjent dårlig rykte.

— Realfag er så mye mer enn hard jobbing, formler og repetisjon. Det er så mye spennende! Du får vite hvordan verden er satt sammen, hvordan den fungerer og hvorfor ting er som de er. Du får virkelig en innsikt som du ikke får andre steder. Dette ønsker jeg å formidle, sier han.

Han ønsker å bli en trygg og inspirerende lærer som krydrer undervisningen med kule eksperimenter. For øyeblikket er han i praksis på Greåker videregående skole i Sarpsporg.

— Er bærekraftperspektivet fra NMBU noe du tar med deg i undervisningen?

— Ja, det er noe jeg har med meg hele tiden. Det koker ned til relevans, og hva man ønsker å bruke faget sitt til. For meg handler det om å gjøre verden til et bedre sted.