Vurdering og godkjenning av studieprogramporteføljen

Universitetsstyret vedtar NMBUs studieprogramportefølje hvert år, inkludert oppretting og nedlegging av program. Informasjonen nedenfor gjelder bachelor- og masternivå.

Overordnet sammenheng

Utviklingen av programporteføljen er et kontinuerlig arbeid som skjer gjennom flere ulike prosesser i organisasjonen. Det dreier seg om fakultetenes årlige og periodiske programevalueringer, vurdering av det enkelte fakultets portefølje i ulike fora på fakultetet, arbeid med utvikling og nedlegging av program, diskusjon av årlige rapporter for utdanningskvalitet på ulike nivå og diskusjon av NMBUs helhetlige portefølje på institusjonsnivå. Oversikten «Noen sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene» viser sammenhengen mellom noen av de sentrale milepælene i disse og andre utdanningskvalitetsprosesser for et kalenderår.

Vurderinger, tiltak for utvikling og behandling av porteføljen

  • Fakultetets kvalitetsrapport med programrapporter er dekanens melding til rektor om kvaliteten i fakultetets studieprogram. Dekanen utarbeider fakultetets kvalitetsrapport med vurderinger av fakultetets portefølje, inkludert søknad om opprettelse og nedleggelse av program hver høst. Det fremmes også forslag til program som skal gjennomgå periodisk evaluering. Kvalitetsrapporten er basert på fakultetets programrapporter.

    Kvalitetsrapporten utarbeides etter en egen mal som er tilgjengelig i Teams-rommet for fakultetets kvalitetsrapportering. Der fins det også noen aktuelle ressurser for arbeidet.

    Frist for innsending av fakultetets kvalitetsrapport med programrapporter er vanligvis 1. oktober. Det er mulig å supplere med informasjon om inntakskvalitet og opptakstall fram til 10. oktober.

  • Læringsmiljøutvalget (LMU) vedtar hver høst LMUs årsrapport. Rapporten gir status og vurderinger rundt fysisk og psykososialt læringsmiljø. Innholdet i rapporten bygger på fakultetenes rapportering og innspill fra administrative avdelinger. Rapporten presenteres for NMBUs studieutvalg, og universitetsstyret informeres om rapporten. Hovedfunnene i LMUs årsrapport gjengis i universitetets kvalitetsmelding.

  • Kvalitetsmeldingen utarbeides hver høst og er rektors årlige informasjon til universitetsstyret om måloppnåelse og arbeid innen studiekvalitetsområdet. Innholdet i meldingen bygger på fakultetenes rapportering og innspill fra administrative avdelinger. Meldingen skal vise tiltak som er utført innen hvert av NMBUs kvalitetsområder for utdanning og tiltak som planlegges for å øke måloppnåelsen på utdanningsområdet. Tiltakene er forankret i NMBUs handlingsplan. Status for utvalgte nøkkeltall innen hvert kvalitetsområde vurderes. Tiltakene i kvalitetsmeldingen er forankret i NMBUs studieutvalg. Selve kvalitetssystemet blir også vurdert i meldingen, og endringer i systemet kan foreslås.

    Fakultetenes kvalitetsrapportering og NMBUs kvalitetsmelding er basert på studieår, men opptak og oppstart påfølgende høst er inkludert for å sikre tettest mulig kobling til den interne virksomhetsstyringen.

  • Behandlingen av studieprogramporteføljen baseres på fakultetenes årlige kvalitets- og programrapporter, samt diskusjoner av rapporter innen utdanningskvalitet som LMUs årsrapport og kvalitetsmeldingen. Studiedirektøren forbereder rektoratets og studieutvalgets vurderinger av kvaliteten i porteføljen, behov for eventuelle endinger i porteføljen og forvaltningen av denne. Studieutvalget foretar en samlet vurdering av kvaliteten i porteføljen før porteføljen for neste studieår legges fram for universitetsstyret for vedtak i november/desember.

  • Det enkelte fakultets portefølje diskuteres i interne styrings- og kvalitetsdialoger som henholdsvis NMBUs ledelse og prorektor for utdanning har med hvert fakultet hver vår. Rektor og prorektor utarbeider oppsummeringer av dialogene som sendes til fakultetene.

    Universitetets programportefølje kan også være tema i NMBUs årsrapport/styringsdialog med Kunnskapsdepartementet.