Kvalitetssikring av studieprogram på bachelor- og masternivå

På denne siden finner du informasjon om krav, rutiner og prosesser for program på bachelor- og masternivå (inkludert årsenheter), oversikt over sammenhengen mellom prosessene og andre sentrale utdanningskvalitetsprosesser, samt snarveier til maler og veiledere.

NB! Denne siden er under omarbeiding. Hvis du savner informasjon, send en e-post til ingrid.aksnes.hjetland[at]nmbu.no

Krav, rutiner og prosesser

Sammenheng mellom rutinene og andre sentrale milepæler

Tabellen under gir en oversikt over hvordan rutinene for kvalitetssikring av program og andre sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene på bachelor- og masternivå henger sammen.

Sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene 2024

TIDSPUNKTAKTIVITETANSVAR OG INNHOLD
2. feb.US-sakerRektor og US - Sak om kvalitetsmeldingen for utdanning 22/23 og sak om LMUs årsrapport 22/23.
27. feb.NMBU-SUs programseminarProrektor, fakultetene og NMBU-SU - Presentasjon av skisser for nye program og tilråding fra NMBU-SU om videre utvikling av disse, samt arbeid med og erfaringsdeling om tema innen utdanningskvalitet.
Feb.Klarsingnal for utvikling av nye programProrektor - Beskjed om at utviklingsarbeid for nye program kan starte.
Ca. 1. apr.Frist for emnerevisjon i EPNFakultetene - Frist for oppdatering av emnebeskrivelser. (EPN åpner ca. primo jan.)
Ca. medio apr. - primo maiKvalitetsdialogmøter om utdanningProrektor og fakultetene - Studieportefølje og kvalitetsutvikling.
Primo maiProrektors bestilling til fakultetene og relevante avdelingerProrektor - Bestilling om årlig studiekvalitetsrapportering/-innspill
Mer om bestillingen til fakultetene:
1. Programrapporter 23/24 (inkl. opptak og oppstart høst 24)
2. Fakultetenes kvalitetsmelding 23/24 (inkl. opptak og oppstart høst 24), med bl.a.:
- analyse av kvalitetsutvikling
- rapportering på oppfølging av handlingsplaner innen utdanningsområdet
- forslag til program for periodisk evaluering
- innstilling til studieprogramporteføljen (porteføljen) for 25/26, inkl. langsiktige planer for porteføljen, søknader om opprettelse og nedleggelse av program for 25/26
30. maiNMBU-SU-sakFakultetet og prorektor - Framlegging av status for utvikling av nye program.
Primo - medio sept.Avdelingenes rapportering/innspillRelevante avdelinger - Frist for årlig studiekvalitetsrapportering/-innspill.
1. og 10. okt.Fakultetenes rapporteringFakultetene - Frist for:
- 1. okt.: Rapportering (se bestilling over), inkl. innstilling til porteføljen for 25/26, ferdigstilling av søknader om opprettelse og nedleggelse av nye program for 25/26
- 10. okt.: Ev. tilleggsopplysninger om opptak høst 24
1. okt.OpptaksrammerFakultetene - Innmelding av ønskede opptaksrammer (dimensjonering av studenter) for 25/26.
Ca. primo - medio okt. (ikke avklart per d.d.)Bestilling studieprogramrevisjonSA og KOM - Bestilling til fakultetene om revidering av programinformasjon.
17. okt.NMBU-SU-sakerProrektor og NMBU-SU - Porteføljen 25/26 (inkl. opprettelse/nedleggelse av program), program til periodisk evaluering, opptaksrammer 25/26.
Okt. - jan. Oppstartsmøte programStudiedirektøren - Møte om skisse til nytt studieprogram.
Ca primo - medio okt. (ikke avklart per d.d.)StudieprogramrevisjonFakultetene - Frist for revisjon av studieprograminformasjon.
Ca. primo - medio nov.Beskjed om periodisk evalueringProrektor og studiedirektøren - Beskjed om beslutning om program til periodisk evaluering.
13. nov. US-sakerRektor og US - Sak og vedtak av programporteføljen 25/26 (inkl. opprettelse/nedleggelse av program), sak og vedtak av opptaksrammer 25/26.
3. des.LMUs årsrapportLMUs leder og LMU - Sak og vedtak av LMUs årsrapport 23/24.
4. des.NMBU-SU-sakerProrektor og NMBU-SU - Kvalitetsmeldingen for utdanning 23/24 og LMUs årsrapport 23/24.
Ultimo des.Innmelding av nye programFakultetet - Frist for innmelding av planer om nytt program til studiedirektøren.
Ultimo jan./primo feb. 25US-sakerRektor og US - Sak om kvalitetsmeldingen for utdanning 23/24 og sak om LMUs årsrapport 23/24.
Oversikt over noen sentrale milepæler i utdanningskvalitetsprosessene ved NMBU i 2024 (18.1.2024)

Forkortelser

• LMU: læringsmiljøutvalget