Rutine for emneevaluering

Emneevaluering foregår i tre trinn: formativ underveisevaluering, summativ sluttevaluering og periodisk evaluering.

Emneevaluering er fakultetenes ansvar, og de velger selv hvordan de organiserer evalueringsarbeidet med utgangspunkt i denne rutinen. Dekan har overordnet ansvar for at rutinen gjennomføres innenfor gitte rammer og at oppfølging av resultatene finner sted. Fakultetets studieutvalg (FAK-SU) og/eller programrådet følger opp resultat av evalueringene på egnet tidspunkt og måte for fakultetet. Studentene deltar aktivt i evalueringene. Ytterligere studentmedvirkning sikres gjennom studentrepresentasjon i faste fora.

Rutinens formål

Evalueringene skal bidra til utvikling av kvaliteten på det pedagogiske opplegget og faglige innholdet i emnet samt til økt læringsutbytte og aktiv deltaking i egen læring for studentene. Evalueringene skal også fungere som beslutningsgrunnlag i arbeidet med emne- og programutvikling.

Trinn 1: Formativ underveisevaluering

• Underveisevaluering gjennomføres i alle emner hver gang emnene går. Emneansvarlig* er ansvarlig for at evalueringen gjennomføres i tråd med rutinen og velger egnet tidspunkt for evalueringen.

• Emneansvarlig velger egnet metode for evalueringen. Metoden skal være tilpasset formålet med evalueringen og ha oppmerksomhet på kartlegging av studentenes opplevelse av faglig og pedagogisk innhold, læringsprosess og læringsutbytte.

• Se Læringssenterets verktøykasse med metoder for underveisevaluering (FINNE LENKE). Senteret kan også kontaktes om råd og veiledning rundt metodene.

• Denne sjekklisten kan brukes for valg av metode og tidspunkt:

• Innholdet i emnet, læringsmål og læringsutbytte
    • Sammenhengen mellom læringsaktiviteter og læringsutbytte
    • Emnets plass i programmet
    • Studentgruppens størrelse og sammensetning
    • Representativitet
    • Anonymitet
    • Emneansvarliges behov for informasjon
    • Program- og fakultetsledelsens behov for informasjon

Trinn 2: Summativ sluttevaluering

• Sluttevaluering gjennomføres i alle emner hver gang emnene går. Evalueringen skal ses i sammenheng med underveisevalueringen.

Studieavdelingen er ansvarlig for at evalueringen gjennomføres. Avdelingen sender ut evalueringen de to siste ukene av parallellene og siste uke av blokkene gjennom Canvas med verktøyet EvaluationKit.

For å sikre at studenter ikke kan bli identifiserte (at svar ikke kan føres tilbake til enkeltpersoner), går evalueringen bare til emner med minst fem oppmeldte.

• Resultat av sluttevalueringen publiseres i Canvas for underviser og undervisningsleder/instituttleder/dekan. Dekan/undervisningsleder har tilgang til resultat for alle emner på sitt fakultet. For emner med mindre enn seks svar viser ikke systemet fram resultat.

Tilgang til resultatene: bruk menyen i Canvas og klikk deg inn via Konto -> Profil -> Course Evaluations.

• På en skala fra 1 til 6 der 6 er beste score:

• • Jeg har hatt en klar forståelse av hva som var forventet at jeg skulle lære i emnet
    • • Emnet var godt strukturert og organisert
    • • Forelesningene i emnet bidro godt til læringsutbyttet mitt
    • • Andre læringsaktiviteter (f.eks. øvelser, lab, felt-arbeid, semesteroppgaver o.l.) bidro godt til læringsutbyttet mitt
    • • Jeg er fornøgd med faglig oppfølging, veiledning og/eller tilbakemeldinger
    • • Jeg har lært mye i emnet
    • • Alt i alt, hvor tilfreds er du med emnet?

Uavhengige åpne spørsmål m/tekstfelt:

• • Hva fungerte godt i emnet og bidro mest til læringen din?
    • • Hva syns du først og fremst bør forbedres?

Trinn 3: Periodisk evaluering

• Periodisk evaluering av et emne/flere emner gjennomføres gjennom et møte hvert tredje til sjette år med deltakelse av studenter, fagfeller og andre relevante representanter fra fagmiljøet. Det kan gjennomføres periodisk evaluering av flere emner samtidig hvis hensiktsmessig. Emneansvarlig* er ansvarlig for at evalueringen blir gjennomført i tråd med rutinen.

• Evalueringen skal ha oppmerksomhet på helheten i emnet, sammenhenger mellom emner og emnets plass i studieprogrammet. Fagmiljøet står fritt til å utforme evalueringen på en måte som tjener utviklingen av emnet.

Oppfølging av resultater og utvikling av emner

Fakultetene velger selv et system for oppfølging av emneevalueringene og rutiner for utvikling av emner. Oppfølgingen av evalueringene og arbeidet med tiltak for å utvikle emnene skal dokumenteres. Fakultetene er ansvarlige for å utarbeide rutiner for hvordan arbeidet med emneutvikling skal dokumenteres. Emneansvarlig* skal følge fakultetets rutiner for oppfølging og rapportering av emneevalueringsresultater og evaluering av emnet.

*Veterinærhøyskolen: blokkansvarlig