Godkjenning og revidering av emner

Kun emner som oppfyller kravene kan godkjennes og tilbys ved NMBU. Fakultetsstyret selv oppretter og nedlegger emner etter tilråding fra fakultetets studieutvalg (FAK-SU). Fakultetsstyret har ansvaret for godkjenning av opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling (jf. NMBUs studieforskrift § 20-1).

Rutinens formål

Rutinen skal bidra til å sikre at NMBU tilbyr emner som er faglig og samfunnsmessig relevante og som holder et høyt faglig og pedagogisk nivå. Den skal også bidra til at emnene er i henhold til NMBUs krav til emner og retningslinjer til emnebeskrivelser.

Overordnet tidsplan

I slutten av januar sender studieavdelingen fakultetene informasjon om rutinene i forbindelse med innsamling og godkjenning av emner, inkludert en tidsplan. Registrering i EpN skjer perioden ca. 1. februar – 1. april. Hvis det er behov for endringer i EpN-registrering utenom perioden, må fakultetet informere fs@nmbu.no.

Krav

Godkjenning av emner

• Emneansvarlig må drøfte sin idé og få klarsignal til å gå videre med den i tråd med rutinene fakultetsstyret har fastsatt.
    • Når klarsignal er gitt, registrerer emneansvarlig emnet via EpN i henhold til NMBUs krav til emner, i perioden 1. februar - 1. april. Emneansvarlig sender så emnet til godkjenning via EpN.
    • Emnet opprettes formelt av den/det organ fakultetsstyret har bemyndiget til dette.
    • Fakultetet må fylle ut og godkjenne all informasjon innen fristen, ca. 1. april.
    • Studieavdelingen overfører emnet fra EpN til FS innen 1. juli. Emnet blir så søkbart på www.nmbu.no/studier/emner.

Spesielt ved opprettelse av Ph.d. emner og kurs

Revidering av emner

• Emnebeskrivelsene skal revideres årlig via EpN.

• Personen(ene) fakultetet har utpekt som ansvarlig(e) sikrer at emnebeskrivelser utarbeides, revideres, kvalitetssikres og registreres i EpN i perioden 1. februar - 1. april.
    • FAK-SU på fakultetet som tilbyr det enkelte emne, vurderer og godkjenner emnebeskrivelsen.
    • Studieavdelingen overfører emnene fra EpN til FS innen 1. juli. Emnene blir så søkbare på www.nmbu.no/studier/emner.