Statistikk, undersøkelser, evalueringer og rapporter knyttet til utdanningskvalitet

NMBU bruker ulike former for statistikk, nøkkeltall, undersøkelser, evalueringer og rapporter i utdanningskvalitetsarbeidet.

Statistikk

  • For å følge utviklingen på utdanningskvaliteten, er NMBU avhengig av å kjenne utviklingen på ulike kvalitetsparametere knyttet til utdanningen og universitetet.

    I 2021 har NMBU valgt seg ut et knippe nøkkeltall som skal si noe om utviklingen av kvaliteten i utdanningen.

    Nøkkeltallene skal bidra til å fortelle om universitetet rører seg i retningen som strategien peker. De er koblet til NMBUs seks kvalitetsområder. Nøkkeltallene blir brukt i den årlige rapporteringen og er tilgjengelige for alle ledere (inkludert programledere) i :

    NMBU Innsikt, nøkkeltall.

    Studieutvalget innstilte i juni 2021 på følgende nøkkeltall:

    Inntak

    Registerdata (a eller b avhengig av om det er opptak til programmet gjennom Samordna opptak eller ved lokalt opptak):

    a) Opptak gjennom Samordna opptak

    • antall søkere per studieplass
    • nedre poenggrense

    b) Lokalt opptak

    • antall kvalifiserte førsteprioritetssøkere per studieplass


    Rammekvalitet

    Studentperspektiv:

    • Studiebarometeret indeks, Studenttilfredshet med fysisk læringsmiljø og infrastruktur
    • Studiebarometeret indeks, Studenttilfredshet med faglig og sosialt læringsmiljø


    Programdesign og -ledelse

    Eksternt blikk:

    • Ekstern evaluering minst hvert sjuende til tiende år (ev. internasjonal akkreditering)


    Studentperspektiv:

    • Studenttilfredshet fra studiebarometeret, alt i alt score


    Læring

    Studentperspektiv:

    • Studiebarometeret indeks, undervisning
    • Studiebarometeret indeks, tilbakemelding og veiledning
    • Studiebarometeret, indeks bruk av digitale verktøy


    Relevans (samfunns- og arbeidsliv)

    Kandidatenes vurdering:

    • NMBUs kandidatundersøkelse, andel i relevant arbeid innen seks måneder
    • NMBUs kandidatundersøkelse, vurdering av tverrfaglig kompetanse
    • NMBUs kandidatundersøkelse, vurdering av kunnskap og ferdigheter relatert til bærekraft


    Læringsutbytte

    Kandidatenes vurdering:

    • NMBUs kandidatundersøkelse, helhetlig vurdering av tilfredsheten med utdanningen



    Nøkkeltallene vil bli vurdert før neste rapporteringsrunde.

  • Innsikt er et ledelsesinformasjonssystem som skal gi ledere ved NMBU enkel tilgang til og innsikt i styringsinformasjon på tvers av universitetets kildesystemer. Verktøyet skal underbygge NMBUs årshjul, og er et støtteverktøy for oppfølging av mål og tiltak basert på universitetets og fakultetenes strategi.

    NMBU Innsikt

    Her finnes blant annet utdanningstall for opptak, gjennomføring og studiepoengproduksjon, utveksling og tall fra studiebarometeret og studiestartundersøkelsen.

  • Tableau er et presentasjons- og rapporteringsverktøy for studiedata som gjør data i Felles studentsystem (FS) enkelt tilgjengelig også for deisom ikke er brukere av FS. Dette kan for eksempel være gjennomførings- og frafallsdata, tall for utveksling og søking. Løsningen er dynamisk, slik at en til enhver tid har tilgang på ferske data. Tableau viser bare data for NMBU.

    Alle NMBU-tilsatte har tilgang til Tableau. Pålogging til Tableau

    Brukernavn: brukernavn@nmbu.no
    Passord: vanlig NMBU-passord

    De som ønsker å se data på programnivå anbefales:

    Data på fakultetsnivå:

    Ved spørsmål, kontakt: fs@nmbu.no.

  • Database for statistikk om høyere utdanning (DBH) inneholder et stort utvalg informasjon om utdanningen i Norge ved universitet, høyskoler og fagskoler.

    NMBU rapporterer til DBH to ganger årlig. Her finnes blant annet tall om studenter, tilsatte, doktorgrader, vitenskapelig produksjon, internasjonalisering og økonomi. Noen av dataene fra DBH blir vist fram i NMBU Innsikt.

  • De nasjonale styringsparameterne blir oppdatert årlig 15. februar/1. mars. Styringsparameterne er tilgjengelige på nett (dbh.hkdir.no).

  • Studiebarometeret er en årlig nasjonal undersøkelse som viser studentenes oppfattinger av kvaliteten i studieprogrammet de går på. Undersøkelsen sendes ut hver høst til alle andre- og femteårs studenter i Norge og omhandler: studie- og læringsmiljø, arbeidslivsrelevans, undervisning og veiledning, vurderingsformer, læringsutbytte, motivasjon, studieinnsats, medvirkning og praksis. Studiebarometeret er ment å gi studentene en arena for å si sin mening og være med på å forbedre studiekvaliteten, gi institusjonene nyttig informasjon om studentenes oppfatning om studiekvalitet slik at de kan forbedre denne og gi samfunnet ny kunnskap om tilstanden i norsk høyere utdanning. Portalen gir mulighet til å sammenligne ulike aspekter ved studieprogram over hele landet.

    Resultat fra NMBU og våre program: se Tableau eller NMBU Innsikt.

    Pålogging til studiebarometerrapporter for NMBU: http://www.results.dk (kontakt studieavdelingen ved behov for brukernavn og passord).

  • Samordna opptak: søkertall og statistikk.

Rapporter og resultater fra ulike evalueringer

Hvert år gjennomføres det evaluering av emner og program ved NMBU, samt en vurdering av den overordnede studiekvaliteten ved institusjonen (kvalitetsmeldingen). I tillegg gjennomføres det i egen eller andres regi en rekke evalueringer, som inkluderer våre studieprogram, studenter eller kandidater, og som gir universitetet viktig kunnskap om kvaliteten i våre studier og rammene rundt.

  • Kvalitetsmeldingen er NMBUs rapport om utdanningskvaliteten og kvalitetsarbeidet. Rapporten svarer til kravet fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) om at høyere utdanningsinstitusjoners ledelse årlig skal rapportere til styret om utdanningskvalitet og kvalitetsarbeid, med en helhetlig vurdering av utdanningskvaliteten, samt oversikt over prioriteringer og tiltak i kvalitetsarbeidet.

  • Les om evaluering og rapportering om forskerutdanning i årsrapport for forskerutdanningen. 

  • Årlig rapporterer læringsmiljøutvalget ved NMBU om status og vurdering av læringsmiljøet ved universitetet. Store deler av rapporten omhandler universitetets fysiske læringsmiljø, men arbeidet med det psykososiale miljøet vurderes også.

    Læringsmiljøutvalgets årsrapporter

  • Jevnlige kandidatundersøkelser er en del av NMBUs kvalitetssikring av utdanningen og er et viktig bidrag i utviklingen av emner og program. Mange av programmene gjennomfører årlig eller periodisk egne kandidatundersøkelser om studentenes tilpasning til arbeidsmarkedet, for eksempel omfang av sysselsetting, arbeidsledighet, hvor kandidatene arbeider, type yrke, lønn, vurdering av utdanningens relevans og kvalitet. NMBU har som målsetning å gjennomføre jevnlige kandidatundersøkelser som omfatter alle kandidater fra universitetet.

    Nordisk institutt for studier av forskning, innovasjon og utdanning (NIFU) gjennomfører årlig en kandidatundersøkelse blant kandidater fra universiteter og høyskoler. NIFUs halvårsundersøkelser gjennomføres annet hvert år og dreier seg om kandidatenes plass i arbeidsmarkedet et halv år etter ferdig utdanning. Undersøkelsen gir også en pekepinn på kandidatenes vurdering av utdanningen, lærestedet og studiets relevans. NIFUs spesialundersøkelser gjennomføres også annet hvert år, men foretas ofte lengre tid etter eksamen og fokuserer som regel på bestemte grupper.

  • Det gjennomføres jevnlig undersøkelser som omfatter spørsmål knyttet til studentenes fysiske og psykososiale læringsmiljø og trivsel. Undersøkelsene danner et viktig grunnlag for å sette mål og tiltak, samt avdekke eventuelle mangler ved læringsmiljøet. Universitetet gjorde tidligere undersøkelser i egen regi, men siden 2014 har NMBU/SiÅs deltatt i den nasjonale SHoT-undersøkelsen (Studentenes helse- og trivselsundersøkelse). SHoT-undersøkelsen gjennomføres hvert fjerde år og kartlegger studenters helse og trivsel.

  • Høsten 2020 ble den første studiestartundersøkelsen ved NMBU gjennomført som en pilot. Undersøkelsen ble videreutviklet i 2021, og er avholdt årlig siden. Resultater er tilgjengelige i NMBU Innsikt eller ved å kontakte studieavdelingen. Mer om samtykke og personvern kan du lese her.

  • Årlige programrapporter bachelor og master

    De årlige programrapportene er tilgjengelige i arkivsystemet P360.

    • 2015: sak om Årlig programevaluering 2015 (sak 15/02425)
    • 2016: sak om Årlig programevaluering 2016 (sak 16/02819)
    • 2017: sak om Årlig programevaluering 2017 (sak 17/01022)
    • 2018: sak om Årlig programevaluering 2018 (sak 18/02599)
    • 2019: sak om Årlig programevaluering 2019 (sak 19/02733)
    • 2020: sak om Årlig programevaluering 2020 (sak 20/02401)
    • 2021: sak om Årlig studiekvalitetsrapportering - 2021 (sak 21/03221)
    • 2022: sak om Årlig studiekvalitetsrapportering - 2022 (sak 22/02064)
    • 2023: sak om Årlig studiekvalitetsrapportering - 2023 (sak 23/02412)

    Årlige programevalueringer ph.d.

    Det gjennomføres en årlig evaluering av hvert enkelt ph.d.-program ved NMBU. Dekanen har overordnet ansvar for den årlige programevalueringen. Evalueringen munner ut i en kortfattet programrapport basert på tilbakemeldinger fra ph.d.-kandidatene (via spørreundersøkelse), fakultetets Forskningsutvalg (Fakultet-FU), ph.d.-programutvalg o.a.

    Periodiske programevalueringer

    Rapporter for periodisk programevaluering er tilgjengelige i arkivsystemet P360. Ta kontakt med studieavdelingen.

    Resultater fra årlige og periodiske programevalueringer inngår i vurderinger av portefølje og i de årlige rapportene på alle nivå (kvalitetsmelding, årsrapport for forskerutdanning).

  • Emneevalueringsresultat: Resultater fra den sentralt utsendte sluttevalueringen

    • Undervisere: resultater tilgjengelig for alle som underviser i emnet via Canvas
    • Ledere: gis administrasjonstilgang og kan se alle emner på sitt fakultet. Pålogging via verktøyet EvaluationKit.

    Ved behov for hjelp, kontakt: emneevaluering@nmbu.no