Tverrfaglig masterprosjekt

Av Jayne P Lambrou

Tverrfaglig masterprosjekt er et av satsingsområdene til SITRAP, Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging. Tverrfaglig masterprosjekt (TfMP) er et tilbud til studenter som ønsker å gjennomføre sin avsluttende masteroppgave (vårsemesteret) i et læringsfellesskap med studenter og veiledere fra ulike studieprogram og utforske et felles aktuelt tema eller case knyttet til bærekraftig utvikling. Hver enkelt jobber med sin oppgave, men innenfor den samme tematikken som andre studenter. Masteroppgavene meldes opp og registreres som normalt på eget fakultet og studieprogram.  



Velkommen til infomøte om tverrfaglig masterprosjekt 2025

Onsdag 22. mai kl 15-16, Rom U120, Urbygningen NMBU
Vi serverer pizza!



Tverrfaglig masterprosjekt 2025 er nå åpent for påmelding

Bli med i et tverrfaglig og sosialt fellesskap i skriveperioden.

Studenter i grupper rundt bord, konsentrert om en oppgave
Bli med i et faglig fellesskap i oppgaveperioden Foto: NMBU

«Jeg anbefaler alle å skrive masteroppgaven gjennom tverrfaglig masterprosjekt. Jeg ser i ettertid at jeg har fått stor nytte av dette både i arbeidet med masteroppgaven, og jeg har tatt med meg erfaringene inn i arbeidslivet. Oslofjorden er en stor del av min arbeidshverdag nå også!»

Charlotte Marie Trovaag
Rådgiver Rambøll
Tidligere student i TfMP – Oslofjorden

Om Tverrfaglig masterprosjektet

SITRAP ønsker å finne ut hvordan dette fellesskapet påvirker studentens aktive læring og veilederens engasjement, og hvordan studentene presterer resultater gjennom grupper. Deltakelse i Tverrfaglig masterprosjekt er et tilbud som alle studentene på NMBU kan søke seg inn på når de skal jobbe med sin avsluttende masteroppgave.  

Dette inngår i Tverrfaglig masterprosjekt: 

  • Oppstarts- og midtveisseminarer: Her presenterer og diskuterer dere hverandres arbeid. Å øve på å formidle oppgaven din til andre utenfor ditt studieprogram er svært god læring! 
  • Felles utfarter og relevante faglige foredrag 
  • Månedlig faglunsj 

Tilbudet gir deg et faglig og sosialt nettverk som du vil få godt utbytte av i skriveperioden. 

Temaer våren 2025

SITRAP koordinerer gruppene av studenter og veiledere. I tillegg til å gi et tilbud til studenter som vil noe mer, er hensikten med TfMP å teste ut læringsutbytte av å gjennomføre masteroppgaven på en annen måte. Vi tar opp mellom 10 og 15 studenter/oppgaver under hvert tema basert på studentenes motivasjon. Som avslutning lager vi en populærvitenskapelig rapport med sammendrag av masteroppgavene. Dette er temaene for 2025:

  • Hovinbyen er et nytt tema for tverrfaglig masterprosjekt for studieåret 24/25. Hovinbyen skal utvikles gjennom de neste 30 årene, og det er mange aktuelle problemområder studentene kan utforske i sine masteroppgaver under dette temaet.  

    1. Håndtere Midlertidighet (Kultur- og møteplassbehov)  

      Hovinbyen skal utvikles gjennom de neste 30 årene. Mange generasjoner barn vil ha hele sin barndom her. Hvordan gjøre midlertidigheten til gode rammebetingelser for oppvekst og trivsel? Hvem tar ansvar for det? Og hva kreves?  

      Hva er behovet for møteplasser? Hvordan finner vi det ut? Studentene kan utforske opplevelse av nærmiljøet/ nabolagsforskning - med fokus på sosiale relasjoner og nettverk eller bruken av nærmiljøet – f.eks. bruken av offentlige møteplasser eller organisasjoner. Man kan også utforske flyttemønster og flyttefrekvens objektivt via registerdata og koble til GIS, eller via selvrapportering og se på dette i sammenheng med ulike sosiale indikatorer.  
    2. Nye samhandlingsmodeller  

      Byutvikling i fortetting og transformasjon skjer i et samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Dagens systemer for og styring av slik byutvikling er preget av manglende tillit, konflikter, dokumenter som sendes fram og tilbake og lang saksbehandlingstid. Det er pekt på et behov for å utvikle nye samhandlingsmodeller for store utviklingsprosjekter. Dette forsøkes andre steder, f.eks. på Rosenholm. Hva skal til for å lykkes med alternative samhandlingsmodeller i Hovinbyen? Man kan også jobbe med samskaping og deltagelse av ulike grupper, living lab? 
    3. Innovasjon i plan, bygg, bolig og næring (Boligtypologier, boligtakt og kjøpsmodeller

      Er det behov for å tenke annerledes om boligmarkedet? Hvordan kan dette ev. gjøres i Hovinbyen? Transformasjon, gjenbruk og resirkulering: hvorfor skal området utvikles? Kan utforske opplevelser og holdninger til gjenbruk og resirkulering. Et viktig folkehelseaspekt vil også være den sosiale rettferdigheten i slike endringsprosesser. Hvem er involvert, hvem har mulighet til å påvirke? Er det grupper som blir spesielt sårbare gjennom slike endringsprosesser? 

    Kontakt

    Veilederteam

  • Studieåret 24/25 blir tredje året med fokus på «Oslofjorden – død eller levende» i tverrfaglig masterprosjekt, og derfor betegnet som Oslofjorden 3.0. Prosjektet legger opp til at masterstudenter på tvers av NMBU sine fakulteter og studieprogram, utforsker ulike sider ved Oslofjordens utfordringer slik det bl.a. blir beskrevet i Regjeringens tiltaksplan for Oslofjorden. For å sikre tverrfaglighet ønsker vi at noen studenter avgrenser seg geografisk. Det mest konkrete caset er knyttet til Oslofjordens friluftsråds (OF) prosjekt om bærekraftig friluftsliv på Skogsborg og Torvøya i Asker kommune (og eventuelt også på Bergsholmen i Frogn kommune), jfr. OFs presentasjon. Det andre nivået har fokus på fjordbassenget mellom Asker og Frogn kommuner med Håøya og omkringliggende øyer og holmer, vannområder, men også landområdene/ nedbørsfeltene på hver side av fjorden. En konkret ide her er å se nærmere på planene og konsekvensutredningene om å sprenge Jeteen i Drøbak.  

    NMBU er med på flere forskningsprosjekter som koples til tverrfaglig masterprosjekter, bl.a. MAREA (MARine Ecosystem Accounting for integrated coastal planning in the Oslofjord, se Nytt forskningsprosjekt skal føre regnskap over Oslofjordens naturverdier | NMBU. Et annet aktuelt forskningsprosjekt er FRIKYST, se COASTREC | Telemarksforsking. I tillegg er det en rekke andre pågående prosjekter knyttet til de ulike fakultetene.  

    Kontakt

    Veilederteam

  • Campusutvikling er et nytt tema for tverrfaglig masterprosjekt for studieåret 24/25. I 2025 ønsker vi å utforske mulighetene for å skape en mer bærekraftig campus på NMBU. Her kan flere fagmiljø delta for sammen å finne gode løsninger. Tema for i år er bærekraftig og sirkulær matproduksjon på campus Ås, men andre relevante problemstillinger for bærekraftige løsninger for drift av campus kan også utforskes.    

    Årets tema – Bærekraftig matproduksjon på Campus Ås 

    Hvordan kan NMBU skape en bærekraftig og sirkulær matproduksjon på Campus Ås? Bli med å utforske mulighetene for å utnytte matavfallet vårt til å lage ny lokal og bærekraftig mat! 

    Ifølge FN kastes ⅓ av all mat vi produserer globalt hvert eneste år. Bare i Norge kaster vi mer enn 450 000 tonn i året. Gjenbruk av næringsstoffene i matavfall er derfor kritisk for å nå bærekraftsmålene. På NMBU og Campus Ås har vi enda ikke klart å sette opp søppelkasser for matavfall rundt omkring på campus. NMBU huser over 6200 mål med produktive landarealer. Vi har også betydelige ressurser og kunnskap om temaer som matproduksjon, sirkulær økonomi og bærekraft. Samtidig sender vi alt matavfallet vi klarer å samle 112 kilometer av gårde til Tønsberg med lastebil. Her tror vi på bedre løsninger og vi vil ha deg med for å utforske hva vi kan få til! 

    Som masterstudenter med fokus på sirkulær matproduksjon vil dere bli en del av et etablert prosjekt med fagpersoner fra flere fakulteter. De arbeider med problemstillingen i prosjektet SirkulærMat, som pågår til 2027. Dere vil også utvikle prosjekter i samarbeid med bærekraftsarenaen GreenSmart på NMBUs bærekraftshub.  

    Kontakt

Rapporter fra 2023

Kontakt

Publisert - Oppdatert

Del på