Kunnskapsnotater om dyrevelferd, dyrehelse og mattrygghet

Bilder av to kyllinger, en gris, en hest og ei geit
Photo: NMBU

Veterinærhøgskolen NMBU har i samarbeid med Veterinærinstituttet, NIBIO, Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap ved NMBU og Nofima bidratt til utarbeidelse av kunnskapsnotater om forskning på dyrevelferd, dyrehelse og mattrygghet. Hovedmålet med kunnskapsnotatene er å gi en lett tilgjengelig oversikt over forskning i Norge innen disse temaene hos matproduserende landdyr i perioden 2012-2019.

Forskningsrådets forskningsprogram BIONÆR lyste våren 2019 ut midler til produksjon av kunnskapsnotater innen landbasert matproduksjon. De ble presentertr for Forskningsrådet i desember.

NMBU Veterinærhøgskolen v/ Randi Oppermann Moe, Camilla Kielland og Yngvild Wasteson ledet utredningene om henholdvis dyrevelferd (KUNVEL), dyrehelse (KUNDYR) og mattrygghet (KUNMAT).

Hovedmålet med kunnskapsnotatene er å gi en lett tilgjengelig oversikt over forskning i Norge innen disse teamene hos matproduserende landdyr i perioden 2012-2019. Oversikten baseres i hovedsak på forskningsprosjekter og publikasjoner i denne perioden og som er relevante for tematikken. Notatene skal oppsummere status for denne forskningen i Norge per i dag og identifisere kunnskapshull og fremtidige forskningsbehov.

Notatet for KUNDYR er avgrenset til å gjelde dyrehelse hos storfe, småfe, fjørfe, svin og reinsdyr. KUNVEL har også inkludert hest. KUNMAT har også med landbasert produksjon av fisk.

Kunnskapnotatene: