Fagside for landskap og samfunn

Modell laget av Karoline Storihle Ødegård i 2012, student i landskapsarkitektur ved NMBU. Modellen ble laget i forbindelse med hennes masteroppgave "Prosjektering av "frisone" : omgivelser for emosjon ved St. Olavs hospital". På bil

gode kilder innenfor ditt fag

Finn litteratur

Finn bøker, artikler, tidsskrifter, masteroppgaver, avhandlinger m.m. i bibliotekbasen Oria.

Studenter og ansatte ved NMBU kan bruke Universitetsbibliotekets elektroniske ressurser hjemmefra med pålogging via VPN.

Aktuelle databaser

Her finner du databaser relevant for alle ved Landsam, og for utvalgte institutt.

Se også Databaser A-Å.

• AJOL - African Journals Online. Verdens største samling av afrikanske vitenskapelige tidsskrifter. Ca 50% av dem er digitale.
    • CGSpace - forskning innen landbruk. Inneholder rapporter, artikler, presentasjoner, videoer m.m. Utgis av International Livestock Research Institute.
    • CORE - Open Access Research Papers.
    • Eldis - fulltekstdokumenter og organisasjoner innenfor miljø- og utviklingsstudier. Dokumenter, organisasjoner og nyheter sortert etter land.
    • SciELO - digitale vitenskapelige tidsskrifter med artikler på spansk og portugisisk i tillegg til engelsk. Tverrfaglig forskningslitteratur fra de latinamerikanske landene samt Spania, Portugal og Sør-Afrika.
    • Helsebiblioteket- nasjonale og gratis ressurser. Databaser, elektroniske fagtidsskrifter, oppsummert forskning og oppslagsverk. Helsebiblioteket er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og Sosial- og helsedirektoratet. Formålet er å lage et digitalt bibliotek for spesialist- og primærhelsetjenesten med tilgang til internasjonal forskning i de aktuelle faglige kilder.
    • Medline (OVID)*: 1946- Internasjonal / tidsskriftartikler innen medisin og biomedisin. Den største og mest brukte databasen innen medisin. Inneholder tidsskriftartikler innen medisin, veterinærmedisin, helsefag og sykepleie.
    • Medline (EBSCO)*
    • Gratis tilgang for alle: PubMed
    • Idunn- for søk på fulltekstartikler i tidsskrift utgitt av Universitetsforlaget. S
    • Idunn- for søk på fulltekstartikler i tidsskrift utgitt av Universitetsforlaget. Jus, samfunnsfag, økonomi m. fl.
    • Lovdata Pro - Norske og europeiske rettskilder. Studentene må opprette egen brukerkonto. Basen brukes som studieverktøy og hjelpemiddel til eksamen. Lisensavtalen gjelder alle ansatte og studenter ved NMBU.
  • Historiske samlinger på NMBU, Brage m. fl.

Trenger du hjelp av en bibliotekar?

Kontaktinformasjon og åpningstider for Universitetsbiblioteket

Innkjøpsforslag

Er det en bok eller ett tidsskrift du ønsker at biblioteket skal kjøpe inn? Send oss gjerne ditt innkjøpsforslag på e-post til biblioteket@nmbu.no.

Skrive og referere

Her finner du nyttige tips og hjelp om å skrive akademiske tekster, og referering.