Group of young adults with various ethnic backgrounds.
Group of young adults with various ethnic backgrounds.Foto: Shutterstock

Antallet unge voksne som er født og oppvokst i Norge med innvandrerforeldre er økende. Dette prosjektet undersøker deres helse og livskvalitet, og om det er spesielle helseutfordringer denne gruppen møter.

2022 - 2025
  • Innvandring i betydelig grad er relativt nytt i Norge. Men noen grupper av innvandrere har nå lang botid, og deres norskfødte barn begynner å bli unge voksne. Vi har lite kunnskap om hvordan denne gruppa har det og om deres helse og livskvalitet.

Disse unge voksne har ingen egen migrasjonserfaring, og de kjenner det norske helsevesenet, og de har ingen barrierer til tjenestene knyttet til språk. Det å ha vokst opp med innvandrerforeldre kan likevel ha påvirket deres helse, både direkte (for eksempel gjennom foreldres lave sosioøkonomiske posisjon, levekårsutfordringer, foreldres oppfatninger av helse og sykdom og når man skal oppsøke helsehjelp, samt gjennom opplevd diskriminering) og indirekte (for eksempel gjennom foreldes migrasjonsrelaterte stress).

Antallet unge norskfødte med innvandrerforeldre vil øke i årene som kommer. Det er viktig å fremme helse og livskvalitet i denne gruppen, og å forebygge dårlig helse og konsekvenser av dårlig helse i ung alder, slike som arbeidsløshet og utenforskap. Vi mangler kunnskap om hvilke helseutfordringer denne gruppa opplever.

Dette PhD prosjektet baserer seg på norske registerdata om diagnoser gitt i spesialisthelsetjenesten (norsk pasientregister), data fra medisinsk fødselsregister, samt data fra Statistisk Sentralbyrå på sosiodemografiske variabler. Prosjektet er finansiert av NMBU og er en del av et større prosjekt eid av Folkehelseinstituttet Helse blant barn av innvandrere i Norge.

• Prosjektets målsetning er å bidra til en sosialt bærekraftig utvikling ved å undersøke hvilke diagnoser unge norskfødte med innvandrerforeldre får i overgangen til voksen alder og hvordan dette henger sammen med bruk av trygdeytelser.

Mer konkret vil prosjektet først summere opp eksisterende kunnskap om helse blant unge voksne født i Norden av innvandrerforeldre, og deretter undersøke risikoen for å få ulike diagnoser knyttet til mental helse og utviklingsforstyrrelser blant unge norskfødte med innvandrerforeldre, samt hvordan dette henger sammen med trygdeytelser. Resultatene vil sammenlignes med norskfødte jevnaldrende med norskfødte foreldre.

Forskere

NMBU

Folkehelseinstituttet

Helse og utvikling hos barn