Anbefalte rutiner for de tre obligatoriske seminarene i ph.d.-utdanningen

Ph.d.-kandidatene skal presentere arbeidet sitt i tre obligatoriske seminarer i løpet av forskerutdanningsperioden (Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.), § 9.2). Det skal legges særlig vekt på midtveisevalueringen.

Målet med seminarene er å sikre at ph.d.-kandidaten får diskutert faglige og praktiske utfordringer i prosjektet med et bredere publikum enn veiledergruppen, samt få konsktruktive innspill på det videre arbeidet.

• Tilhørere

• Veiledergruppen
    • Ansatte og studenter ved fakultetet og eventuelt andre relevante forskningsmiljøer
    • Andre ph.d.-kandidater og deres veiledere

Ansvar

• Fakultetet har ansvar for at de tre seminarene blir gjennomført.
    • Hele veiledergruppen bør være til stede under seminarene og diskusjonen etterpå. Det skal være minst en veileder til stede.
    • Ph.d.-kandidaten har ansvar for presentasjoner i seminarene.
    • Det skal settes av tid til respons fra tilhørerne.
  • Startseminaret skal gjennomføres i første semester, og helst før ferdigstilling av ph.d.-avtalen og utdanningsplanen.

Målet er få innspill på prosjektplanen og hjelp til å finne relevante emner og aktiviteter som skal inngå i utdanningsplanen.

Ph.d.-kandidaten skal presentere prosjektplanen og utdanningsplanen sin for å

• få innspill på prosjektvinkling, design, metode, omfang og realisme av prosjektet samt mulige emner, seminarer og aktiviteter
    • diskutere med deltakerne om hvilke tekniske, akademiske og praktiske ressurser som er nødvendige for å kunne gjennomføre prosjektet
    • drøfte opphold ved andre universiteter eller forskningsinstitusjoner.
  • Midtveisevaluering skal gjennomføres når kandidaten har fullført maksimum to studieår av utdanningstiden.

Målet er å evaluere progresjon og identifisere eventuelle behov og/ eller barrierer i prosjektet.

Ph.d.-kandidaten skal presentere arbeidet sitt og bli evaluert av en gruppe på minst to personer som er oppnevnt av fakultetet; én av kandidatens veiledere og ett annet medlem med vitenskapelig kompetanse innen kandidatens fagområde som kommer fra kandidatens fakultet eller utenfra.

Evalueringsgruppen skal ta stilling til faglig status og fremdrift, og skal gi tilbakemelding på Skjema 2.4 Midtveisevaluering (se under "Fremdrift" på ph.d.-skjemasiden). Ph.d.-kandidaten, veilederne og fakultetet skal informeres om komiteens rapport.

Dersom evalueringsgruppen rapporterer om vesentlige svakheter ved doktorgradsarbeidet, slik at det er fare for at utdanningen ikke kan gjennomføres på normert tid, skal fakultetet i samarbeid med veilederne og ph.d.-kandidaten, iverksette tiltak for å legge til rette for fullføring.

• Sluttseminaret gjennomføres når arbeidet med avhandlingen nærmer seg ferdigstilling.

Målet er å få innspill til det avsluttende arbeidet med avhandlingen og til forberedelsene til prøveforelesning/disputas.

Ph.d.-kandidaten presenterer resultatene i ph.d.-prosjektet og innholdet i avhandlingen.

Tilhørerne gir innspill til det avsluttende arbeidet samt praktiske tips og råd om prøveforelesning og disputas.

Spørsmål?