Hakket Bedre: Et arrangement av Urban Lab i samarbeid med SITRAPs Hjelpdesk om hvordan teknologiske fremskritt påvirker planlegging og vår fremtige arbeidshverdag.

sitrap

Økt studentaktiv læring

  • Tverrfaglig masterprosjekt er et av satsingsområdene til SITRAP, Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging. Det er et tilbud til studenter som ønsker å gjennomføre sin avsluttende masteroppgave i et læringsfellesskap med studenter og veiledere fra ulike studieprogram og utforske et felles aktuelt tema eller case knyttet til bærekraftig utvikling.

    Årets oppgaver er basert på to fokusområder:

    • Oslofjorden død eller levende

      Oslofjordens økosystemer er under sterkt press knyttet til en rekke ulike menneskelige påvirkningsfaktorer, og i 2021 ble det vedtatt en nasjonal tiltaksplan for å bedre forholdene. I 2023 har åtte studenter ved fire forskjellige fakulteter på NMBU skrevet sine masteroppgaver om ulike sider om Oslofjorden. I denne rapporten presenterer studentene sine oppgaver på en populærvitenskapelig måte.
    • TOWARDS-Lillestrøm

      NMBUs bærekraftsarena TOWARDS – mot Bærekraftige Byer og Lokalsamfunn, har tre hovedtema som sitt fokus: 1. Grønne teknologier, 2. Sosial rettferdighet og helse, 3. Der folk lever livene sine. Med disse hovedtemaene har TOWARDS i samarbeid med Lillestrøm kommune definert en rekke masteroppgavetema som har blitt innlemmet i Tverrfaglig masterprosjekt (TfMP) under SITRAP i 2023.

    Mål

    Målet med Tverrfaglig masterprosjekt (TfMP) er å rekruttere 10-30 studenter fra hele NMBU med veiledere som sammen med eksterne partnere, vil utarbeide et tema, problemer å undersøke, og mål for et felles masterprosjekt følgende år. Gjennom slike felles prosjekt er det mål om at masteroppgavens rolle revurderes som avsluttende undersøkelse av oppnådd kunnskap til en læringsprosess der tilegnet kompetanse brukes i et samarbeidsprosjekt. ​

    Det er også et mål å undersøke om tilnærmingen kan forbedre studentenes tverrfaglige nysgjerrighet og hjelpe dem til å bli selvsikre i sine egne metoder og disiplinære kunnskap i samråd med andre profesjoners teoretiske og metodiske profiler. Gjennom samarbeid på tvers av fagdisipliner og med reelle samfunnsutfordringer, oppnå mer bærekraftige holdninger, kunnskap og forslag til løsninger. 

    Gjennomføring

    Vi vil definere 1-4 temaer/problemområder og rekruttere 10-30 studenter og deres veiledere i april/mai. Sammen med eksterne samarbeidspartnere og forskningsgrupper ved NMBU vil studentene utarbeide problemene som skal undersøkes og målene for et felles masterprosjekt det påfølgende året. To veiledere er ansvarlige for å organisere hver av stipendiatstillingene.

    Begrunnelse

    Forventede resultater: Hvert år kan mer enn 10 godkjente masteroppgaver, innen flere emner, publiseres som en tematisk antologi med open access, åpen konferanse eller en nettartikkel eller kronikk.

    Tilsiktet effekt: Med dette prosjektet vil vi rette oppmerksomheten mot kunnskapsproduksjonen og samfunnsmessige relevansen som ligger i masteroppgaven, og understreke rollen til høyere utdanning. Prosjektet vil styrke tverrfaglig nysgjerrighet og gi studentene en unik erfaring. Det vil hjelpe dem med å bli trygge i sin kunnskap om sitt fagfelt og å samhandle med de teoretiske og metodologiske profilene som brukes i andre yrker.

    Kontakt

  • Såkornsmidler til studentinitierte aktiviteter skal støtte studenter som ønsker å delta på faglige arrangementer (studieturer, konferanser, sommerskoler etc.) eller arrangere noe for andre studenter som ikke inngår i det ordinære studieprogrammet.


    Såkornsmidler tilbyr økonomisk støtte til utvalgte studenter som, på eget initiativ, søker akademiske eller faglige erfaringer utenfor et formelt studieprogram. Dette kan være å organisere feltstudier eller workshop, delta på konferanser, sommerskole osv. Finansiering gis for 1-2 initiativer per semester. Målet er å støtte studenters aktive læring. Mottakerne må rapportere læringsresultater og lage en video- eller bloggpresentasjon for å inspirere andre studenter.

    Gjennomføring

    Ordningen vil bli beskrevet med klare kriterier og frister og administreres av SITRAP-ledelsen. Vurderingene av søknadene vil bli utført av en gruppe bestående av en representant fra arbeidsgruppen, en representant fra referansegruppen og en student.

    Begrunnelse

    Forventede resultater:

    Forventede resultater: 2-4 gjennomførte aktiviteter per år, inkludert en avsluttende rapport med refleksjoner over erfaringene.

    Tilsiktet effekt: Studenter som er i stand til å se sitt fagfelt i en bredere sammenheng. Flere studenter som engasjerer seg i nasjonale og internasjonale akademiske og faglige nettverk i løpet av studiene.

    Kontakt

  • Help-desk for digitalt prosjektarbeid er et hjelpetilbud for både studenter og ansatte i bruk av digitale verktøy. Et team av fagansatte og studenter ansatt som læringsassistenter vil ha et spesielt ansvar for å følge med på utviklingen av digitalisering innen den romlig planleggingens praksis, veilede studentene inn i denne delen av profesjonsutdanningen og gi råd til fakultetets policy på dette området. 

    Gjennomføring

    Det vil ansettes tredje- og fjerdeårsstudenter for å utvikle retningslinjer, veiledningsverktøy og oppmuntre til bruk av innovative programvarer som kan testes i studentprosjekter. Organisatorisk vil Helpdesk- tilbudet være nært tilknyttet underviserne som er ansvarlig for GIS-kursene og VR-labben, hvor vi har vår mest avanserte digitale infrastruktur.

    Begrunnelse

    Forventede resultater: Utstrakt kontakt mellom studenter og Helpdesk som integrer bruken av digitale verktøy og programvarer i studentens prosjektarbeider.

    Tilsiktet effekt: Målet er å styrke en progressiv og kritisk bruk av digitale verktøy innenfor romlig planlegging og legge til rette for et læringsmiljø hvor målet er å «lære hvordan man lærer». Ved å overvåke innovasjonen og nytten innfor feltet, vil vi tilegne oss en bredere innsikt og bedre forutsetninger for å bli beslutningstakere for utviklingen av programvare for arealpanleggingsformål.

    Kontakt

  • Urban Lab er et studentdrevet arena for å teste ut ideer innenfor by- og stedsutvikling, hvor studentene kommer i kontakt med både akademia og næringslivet.

    Fire ganger i året arrangeres en Urban Lab som en kortvarig workshop eller idékonkurranse med innledende inspirasjonsforedrag og avsluttende juryering.

    Urban Lab ble etablert i 2021 med støtte fra SITRAP og midler først fra NMBU (Midler til innovativ undervisning) og deretter prosjektmidler fra HK-dir (Program for økt arbeids relevans i høyere utdanning) fra 2022 og ut 2024.

    Kontakt