Helpdesk for digitalt prosjektarbeid

Av Jayne P Lambrou

Help desk
Help deskFoto: Shutterstock

Help-desk for digitalt prosjektarbeid er et hjelpetilbud for både studenter og ansatte i bruk av digitale verktøy. Et team av fagansatte og studenter ansatt som læringsassistenter vil ha et spesielt ansvar for å følge med på utviklingen av digitalisering innen den romlig planleggingens praksis, veilede studentene inn i denne delen av profesjonsutdanningen og gi råd til fakultetets policy på dette området. 

Beskrivelse

Helpdesk er et studentdrevet tilbud for studenter som trenger hjelp med å komme i gang med digitale verktøy eller å tilegne seg mer avanserte digitale ferdigheter. Det er mulighet for å få hjelp digitalt og i fysiske studiokurs. Studentene som er involvert i Heldesk vil dokumentere bruken av digitale verktøy, hvilke problemstillinger som blir adressert og følge utviklingen innenfor fagfeltet. 

Gjennomføring

Det vil ansettes tredje- og fjerdeårsstudenter for å utvikle retningslinjer, veiledningsverktøy og oppmuntre til bruk av innovative programvarer som kan testes i studentprosjekter. Organisatorisk vil Helpdesk- tilbudet være nært tilknyttet underviserne som er ansvarlig for GIS-kursene og VR-labben, hvor vi har vår mest avanserte digitale infrastruktur.

Begrunnelse

Forventede resultater:

Utstrakt kontakt mellom studenter og Helpdesk som integrer bruken av digitale verktøy og programvarer i studentens prosjektarbeider.

Tilsiktet effekt: ​

Målet er å styrke en progressiv og kritisk bruk av digitale verktøy innenfor romlig planlegging og legge til rette for et læringsmiljø hvor målet er å «lære hvordan man lærer». Ved å overvåke innovasjonen og nytten innfor feltet, vil vi tilegne oss en bredere innsikt og bedre forutsetninger for å bli beslutningstakere for utviklingen av programvare for arealpanleggingsformål.

Kontakt

sitrap-helpdesk@nmbu.no

Publisert - Oppdatert

Del på