Uke 17: Bibliotekenes bærekraftsuke

Av Birgit Hvoslef Dahl

Tre bibliotekarer leser bøker om bærekraft mens de sykler rundt med el-sykkel på campus NMBU
Bærekraft på hjul. Bibliotekarer og bøker om bærekraft på vei rundt på campus i el-sykkel. Foto: NMBU / Birgit Hvoslef Dahl

Uke 17 markeres den internasjonale aksjonen "Bibliotekenes bærekraftsuke". Bærekraft gjennom deling av bøker og kunnskap er et viktig prinsipp i bibliotek, og vi på Universitetsbiblioteket har hengt oss på markeringen.

Uke 17

Bibliotekenes bærekraftsuke er lagt til nettopp uke 17 fordi FN har 17 bærekraftsmål, og mål nummer 17 handler om å samarbeide for å nå målene. På Norsk bibliotekforenings side om uke 17 står det at "FNs bærekraftsmål skal ligge til grunn for all samfunns- og arealutvikling i de kommende årene, og bibliotekene er en viktig aktør for å nå målene".

Dette skjer i uke 17

Mandag 22. april

Universitetsbiblioteket besøker Bærekraftshubbens Vaffelmandag. Der blir det quiz om bærekraft og bøker, med premie til den beste.

Tirsdag 23. april «Verdens bok- og opphavsrettdag»

Dobbel markering i dag. Lån en bok om bærekraft, bær en bok = du er automatisk bærekraftig. Men spøk til side, i bibliotekene på Sørhellinga og i Veterinærbygningen har vi laget utstilling med bøker om bærekraft. Bøkene kan lånes med hjem. Du finner også masse litteratur om bærekraft i databasene våre, prøv et søk i Oria eller en fagdatabase på (bærekraft OR sustainability) AND [ditt fagområde] og se hva du kan lese om.

Torsdag 25. april Bærekraft på tvers av fagdisipliner

Møt andre studenter og forskere for kristisk tenkning og diskusjon rundt temaet bærekraft. I Innsikten, Universitetsbiblioteket, Veterinærbygningen, kl. 13:15.

Hele uka:

• Bøker om bærekraft til utlån, i Veterinærbygningen og på Sørhellinga.
  • Bytt en bok – på Sørhellinga og i Veterinærbygningen finner du byttebokhyller, hvor du kan sette igjen en bok du har lest, og ta med deg en annen. Her tar vi imot både romaner, pensumbøker og annet.
  • Følg oss på instagram for bibliotekets bærekraftstips.

Andre arrangement du kan følge digitalt

Pensum - på papir eller skjerm? Debatt 24. april kl. 08:30 – 09:30, Domus Bibliotheca i Oslo.