Bruk av KI i studiene – tips og triks

Av Birgit Hvoslef Dahl

Illustrasjonsbilde AI
Illustrasjonsbilde AI fra ShutterstockFoto: Shutterstock

Hva må du tenke på når du bruker en KI-drevet tekstgenerator? Hvordan kan kunstig intelligens berike læringsprosessen din - og hva anbefales ikke?

På denne ukens "Brains & Breakfast" presenterte Martin K. Steinsmo, universitetsbibliotekar ved NMBU, hvordan KI-verktøy kan være nyttige for studenter til å idemyldre, lære nye ting eller forbedre skriveferdighetene sine. KI-verktøy byr likevel på noen utfordringer som du bør være oppmerksom på før du bruker dem i akademisk sammenheng. Her er hovedpoengene fra presentasjonen:

Sjekk hva som er lov

På NMBU er det foreløpig ingen felles retningslinje for bruk av KI i studentarbeid. Det er opp til hvert fakultet og hver emneansvarlig å bestemme hva som er tillatt i hvert kurs. Du må alltid sjekke med fakultetet eller læreren din hvilke regler som gjelder for bruk av KI-verktøy i ditt studiefelt. Tipsene i denne artikkelen er bare refleksjoner om beste praksis, hvis bruk av KI er tillatt i kursene du tar.

Gjør deg kjent med skjevhetene

KI-verktøyene har skjevheter/bias. Du bør alltid være oppmerksom på skjevheter i de ulike KI-modellene, og gjennomgå tekstene kritisk for å oppdage unøytralt innhold. Når du gir instruksjoner til KI-verktøyene, må du sørge for å bruke nøytralt språk og unngå å stille ledende spørsmål.

Sjekk fakta

Du må aldri stole blindt på det genererte innholdet, og alltid dobbeltsjekke fakta med korrekte, akademiske kilder. Når du siterer i teksten din, siter kildene du har brukt for å verifisere innholdet. Ikke referer til KI-generert innhold som fakta i oppgavene dine.

Skriv etisk og ansvarlig

Bruk KI-verktøy på en ansvarlig og etisk måte, og ikke som en erstatning for å skrive selv. Du bør aldri kopiere og lime inn generert innhold direkte inn i oppgaven din, eller bruke disse verktøyene for å fullstendig omskrive teksten din. KI-verktøy kan brukes som et utgangspunkt eller en finpuss. Din egen analyse, evaluering og syntese er den viktigste delen av teksten din.

Vær ærlig og åpen

Vær transparent og ærlig om hvordan du har brukt KI-verktøy. Beskriv hvilke verktøy du har brukt, hvilke spesifikke instruksjoner du ga dem, og hvordan du brukte det genererte innholdet i oppgaven din.

GDPR og personvern

AI-verktøy leveres stort sett av amerikanske selskaper. Norge har strengere personvernlover enn USA, for vi må følge både nasjonale og europeiske reguleringer på dette området. Ikke alle verktøyene overholder disse strenge reglene. ChatGPT, den mest populære generative KI-modellen, er en av tjenestene som ikke har tilstrekkelige sikkerhetstiltak for lagring og bruk av personopplysninger. Universitetet har derfor skaffet en norsk utviklet GPT-tjeneste, kalt Sikt KI-chat.

SIKT KI-chat – anbefalt verktøy

Denne programvaren er basert på GPT-4-teknologien og kan tilby lignende funksjoner som ChatGPT. Programvaren følger også norske personvernlover. Alle studenter og ansatte ved NMBU kan få tilgang til dette verktøyet fra denne nettsiden: https://ki-chat.sikt.no/. Du kan chatte med modellen på engelsk og norsk, og beholde chatlogger i opptil 30 dager.

For å oppsummere; test ut - lek med mulighetene - sjekk fakta - og husk; kritisk tenkning og etisk bevissthet!

Utkastet til denne artikkelen ble generert av Microsoft Copilot, basert på Martin Steinsmos power point-presentasjon. Teksten har blitt bearbeidet og kvalitetssjekket av NMBUs bibliotekarer.

Illustrasjonsbilde AI

Fakta:

Denne presentasjonen fokuserte spesielt på generativ AI, som er en term som brukes for å beskrive «[…] models that can produce new, previously unseen information based on the data they were trained on» (Garcia-Peñalvo, F.J. & A. Vazquez-Ingelmo, 2023).

For eksempel kan generativ AI lage tekst, bilder eller lyder som etterligner menneskers kreative arbeider. De mest kjente generative AI-modellene er ChatGPT (tekst) og Dall-E (bilder).

Referanse:

Garcia-Peñalvo, F.J. & A. Vazquez-Ingelmo (2023). «What Do We Mean by GenAI? A Systematic Mapping of The Evolution, Trends, and Techniques Involved in Generative AI”. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 8 (2023), 7-16.