Fanfare for biblioteket!

Av Birgit Hvoslef Dahl

Studentstorbandet spilte på åpningen av nyoppussede Universitetsbiblioteket Sørhellinga
Studentstorbandet spilte på åpningen av nyoppusede Universitetsbiblioteket på SørhellingaFoto: Tommy Normann

28. februar feiret vi de nyoppussede lokalene til Universitetsbiblioteket Sørhellinga med fanfare, snorklipping ved undervisningsdekan Tone Birkemoe, og kake.

Over 150 studenter og ansatte fra Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning, Fakultet for realfag og teknologi og ellers på NMBU tok turen for å se forvandlingen fra lukket «borg» til åpent landskap.

Bibliotekdirektør Geir Arne Rosvoll sa følgende ved åpningen:

Kjære alle sammen!

Velkommen til nyåpning av Universitetsbiblioteket Sørhellinga.

Utrolig gøy at dere er så mange her, og jeg håper dere vil finne dere godt til rette og kose dere når vi åpner opp.

Universitetsbiblioteket ved NMBU har i lang tid ønsket å utvikle Sørhellinga slik at våre to bibliotek kunne omkranse campus på en likeverdig og god måte.

Det har vi nå lykkes med! Vi håper at  Sørhellinga og Veterinærbygningen vil framstå som gode, trygge steder på campus, for faglig og sosial samhandling, kunnskapsdeling og læring. Til dere alle – bruk biblioteket godt!

Jeg vil også rette stor takk til Eiendomsavdelingen. Uten samarbeidet med dere hele veien fra det gamle biblioteket og fram det nye hadde ikke dette vært mulig. Tusen takk!

Jeg vil også rette stor takk til bibliotekets egen arbeidsgruppe for arbeidet og våre eksterne leverandører av møbler og tjenester. Tusen takk!

Vi skal nå klippe oss inn og åpne kakefesten. For å understreke vårt ønske om å være studentenes og ansattes felles hjem har vi invitert undervisningsdekan ved MINA, Tone Birkemoe, om å klippe snoren for oss.

Fanfare og fest

Studentstorbandet ved NMBU satte stemingen og spilte alle gjestene inn i biblioteket. Her er noen glimt fra åpningsfesten:

Har du glemt hvordan det var før?

Tidligere var bibliotekarene gjemt inne i en "borg" midt på gulvet, og lokalet var preget av stål og glass.

Nå er borgen borte, det er 25 nye arbeidsplasser i inngangen av biblioteket, og lokalene har fått mange nye farger. Vi merker at de nye plassene er populære, det har vært fullt av studenter daglig siden vårparallellen startet.