Nasjonal studentkonkurranse i stedsutvikling

Av Jayne P Lambrou

Studiet gir tverrfaglig kompetanse på en rekke områder: arkitektur, byplanlegging, regionplanlegging, urbanisme, landskap, eiendom, utvikling og samfunnsvitenskap. Prosjektarbeid og samarbeid er en viktig del av studiet.
Foto: Shutterstock

SITRAP vil inspirere til tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging på tvers av studielinjer og studiesteder. Hensikten er å få vite mer om hvordan studenter lærer og utvikler samarbeidskompetanse.

Beskrivelse

Den nasjonale studentkonkurransen er en videreutvikling Urban LAB og fokuserer mer eksplisitt på bærekraftig utvikling av romlige fellesskap.

Mens Urban Lab er en arena hvor studenter gjør kreativt arbeid innenfor en kort tids-ramme (hackathon), går denne studentkonkurransen over flere uker. Den lyses ut i juni med innlevering i begynnelsen av september. Konkurransen gir en mulighet til å gå dypt inn i en romlig kontekst, basert på et faktisk problem som er reist av en kommune og eksplisitt tar opp spørsmålene om bærekraftig utvikling. Konkurransen er åpen for alle studenter innenfor planleggingsfag i Norge. Konkurransen skal inspirere til tverr-faglig prosjektsamarbeid og kreativ samskaping. Studentene organiserer sine team og gjennomfører konkurransen utenom ordinær studietid. Å delta i konkurransen krever innlevering av problemforståelse, løsningsforslag og en beskrivelse/refleksjon over hvordan teamet hadde jobbet sammen.

Gjennomføring

WP4 will benefit from the experiences made in the student-led organisation of Urban Lab. A steering group, consisting of four students recruited from planning educations in Norway and four professional planners, chooses the case and appoints the jury. SITRAP and Urban Lab is the secretariat.

Begrunnelse

Forventede resultater:

Mer en 10 innleverte forslag årlig. ​

Tilsiktet effekt:

The aim of this WP is to enhance the knowledge about learning in practice within multidisciplinary arenas. Taking part will help students build self-confidence in their own disciplinary role, collaborate with other disciplines, and experience the complexity in managing sustainable development in transdisciplinary project work. The experience of co-creation across different disciplines and working with, and solving, complex problems will also have an impact on the case owner and the community that is the subject of the case. The dissemination of the results and the experiences of the co-creation will also have an impact on the public planners and other stakeholders involved. Their involvement in the case work will have a learning effect in their own practice and and might also change the way in which various sectorial services are organised in the municipality and how they collaborate to solve problems.