Yngve Stenstrøm er tildelt Thaulow-prisen 2023

Av Tonje Lindrup Robertsen

Bilde av professor ved KBM, Yngve Stenstrøm. Bildene er tatt i mai 2022.

Professor emeritus ved NMBU, Yngve Stenstrøm, fikk prisen for "sitt enestående engasjement og innsats innen formidling og undervisning i kjemifaget".

– Yngve Stenstrøm har siden 1980-tallet arbeidet iherdig og systematisk med både formidling til allmenheten og undervisning i kjemi, både i og utenfor universitetsmiljøet, sier professor Trond Vidar Hansen ved Farmasøytisk institutt på Universitetet i Oslo. Det var han som nominerte Stenstrøm til prisen.

Siden 2003 har Yngve Stenstrøm fått undervisningspriser ved fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) hele 28 ganger. I 2009 ble han også tildelt Utdanningsprisen ved NMBU.

– Stenstrøm har vært en engasjert, motiverende og tilstedeværende foreleser som evner å knytte dagsaktuelle temaer inn i basalundervisningen, og da særlig i organisk kjemi, sier Hansen.

NMBUs studenter har gjennom flere tiår gitt Stenstrøm svært gode tilbakemeldinger som underviser. I 2023 lanserte han også et dataspill i kjemi, for å gjøre faget lettere tilgjengelig for studentene.

Les saken her: Professor har laget dataspill for å hjelpe kjemistudentene

Kjemispillet vekket stor interesse og ble omtalt blant annet av TV2 Nyhetene, NRK, Aftenposten og andre nyhetskanaler.

Kjemiprofessor Yngve Stenstrøm er ildsjelen bak spillet. Her viser han det fram til bachelorstudenter i kjemi. Foto: Tonje Lindrup Robertsen / NMBU

Nye og innovative løsninger

Stenstrøms sterke engasjement for kjemifaget har også nådd den norske offentligheten. Han har vært intervjuet flere ganger i TV, radio og aviser.

– Dette har bidratt til både folkeopplysning om faget kjemi, og formidling av egen forskning, til et bredt publikum, sier Hansen.

For eksempel ble Stenstrøm omtalt i flere nasjonale medier i 2022 i forbindelse med utvikling av et nytt middel mot potetål, et skadedyr som kan ødelegge opp mot nitti prosent av en avling.

Les saken her: Skadedyret kan ødelegge hele avlinger: Nå kan norske forskere ha funnet løsningen

Høy stjerne hos studentene

– Dette er en veldig hyggelig og velfortjent pristildeling, sier KBM-dekan Sigrid Gåseidnes.

– Her på fakultetet har vi satt stor pris på Yngve over mange år, som forsker, underviser og kollega. Han er faglig svært dyktig, med en evne til å se nye løsninger på gamle problemer. Han har også hatt en høy stjerne hos, og stor omsorg for, studentene våre. Det digitale kjemispillet han lanserte i 2023 er et godt eksempel på dette. Han så at mange studenter hadde det tungt under koronapandemien og ønsket å gi dem en lettere inngang til tungt fagstoff. Store gratulasjoner til Yngve!

Bilde av dekan ved KBM, Sigrid Gåseidnes. Bildet er tatt i november 2021
Yngve Stenstrøm og Trond Vidar Hansen ved utdeling av Thaulow-prisen 2023

OM PRISEN:

Apoteker Harald Conrad Thaulows legat

• Legatets formål er å øke forståelsen for de kjemiske fagene ved å belønne:
  • • popularisering
  • • foredrag, skrift eller i andre media
  • • i forbindelse med organisert undervisning

Det legges spesielt vekt på tiltak som fremmer:

• en bedret undervisning ved og utenfor universitetene
  • en økt forståelse for samspillet mellom vitenskapen og samfunnet
  • en styrket vitenskapshistorisk forståelse for de kjemiske fagene