Tidligere NMBU-student lager verdens beste ost

Av Tonje Lindrup Robertsen

Maren Gangstad (til høyre) fra Gangstad Gårdsysteri mottar førsteprisen i oste-VM 2023. Foto: MENY

Maren Gangstad er med på å yste verdens beste ost. Hun har studert matvitenskap på NMBU. – Jeg hadde en fantastisk studietid på Ås, sier hun.

Høsten 2023 ble blåmuggosten Nidelven Blå kåret til verdens beste ost. Den danket ut flere tusen oste-konkurrenter fra hele verden. Nidelven Blå er laget av melk fra kyrene på Gangstad Gårdsysteri. Der er Maren Gangstad daglig leder.

– Å vinne oste-VM var helt overveldende. Vi hadde ikke engang tenkt tanken på at det kunne skje, forteller Maren.

Vinneren ble kåret i en blindest av over 4500 oster fra over 40 land. Juryen besto av rundt 250 dommere fra hele verden.

– Det er virkelig et nåløye for å komme seirende ut av blindtesten. Konkurransen i Trondheim hadde rekord-påmelding med 4502 oster! Deriblant veldig kjente store produsenter fra flere land. Også vinner vi?! Et gårdsysteri fra Trøndelag, på hjemmebane. Det var helt fantastisk, sier Maren.

Tiden etterpå har vært hektisk, forteller hun. Gangstad Gårdsysteri har fått henvendelser fra hele verden, og kunne solgt store mengder Nidelven Blå (om de hadde hatt det på lager).

– Vi håper at dette kan ha positiv effekt også for andre norske osteprodusenter, og for Trøndelag og Inderøy som mat-destinasjon.

Yster ost på meieri
Gangstad Ysteri lager blåmuggosten Nidelven, som ble kåret til verdens beste ost i 2023. Foto: MENY

Begynte som økonomi-student

Etter å ha avsluttet videregående skole, tok Maren en avstikker fra den tradisjonelle studieveien. Et friår ble etterfulgt av et år på folkehøyskole, og veien ledet til slutt til Ås og NMBU. Valget av studiested var en kombinasjon av tilfeldigheter og anbefalinger fra bekjente som hadde studert på NMBU før henne.

– Jeg hadde også en søster som studerte økonomi på NMBU og hadde besøkt henne under UKA, forteller Maren.

Selv begynte hun også først på økonomistudier på NMBU. Andre året av studiene bestemte hun seg imidlertid for å bytte til en bachelorgrad i matvitenskap. (OBS – matvitenskapsstudiet tilbys i dag som en femårig mastergrad, som du kan starte på rett etter videregående skole. Les mer om opptakskravene her.)

Siste året av bachelorgraden, dro Maren på utveksling ett semester til New Zealand.

– Utvekslingen var veldig lærerik og positivt for utviklingen av fagspråk på engelsk, sier hun.

Rett i jobb

Etter studiene fikk Maren jobb hos TINE Frya, hvor hun jobbet med produksjon av Cottage Cheese. Deretter fikk hun en lederstilling hos Synnøve Finden i Namsos, som laboratorie- og kvalitetsansvarlig.

– Den stillingen passet meg bedre, fordi jeg alltid har likt meg på laboratoriet. Jeg har laget til en liten lab her i ysteriet på Gangstad også, hvor jeg analyserer upasteurisert og pasteurisert melk, samt myse. HACCAP og internkontroll er også noe jeg jobbet med hos Synnøve og nå i dag, forteller Maren.

Trøndere og tuntre

Maren forteller om en fantastisk studietid på NMBU på Ås.

– Jeg stortrivdes på Ås! Det sosiale var nok det jeg trivdes best med, også når det kom til studiene, så gruppearbeid og laboratoriearbeid var det jeg likte best, sier hun.

Maren var aktiv i studentlivet. Hun var medlem i Trøndernes Fagforening, redaktør i Tuntreet, frivillig under UKA, trente på GG og jobbet både på REMA1000 og Krogh i Ås sentrum.

Sommerjobb er viktig

Hun har flere gode råd til andre studenter.

– Mitt råd til alle studenter vil være å forsøke og finne relevant sommerjobb, da er det lettere å se hvilke muligheter som finnes. Ellers mener jeg NMBU er for de aller fleste. Det finnes det noe for alle – både i studieretning og sosialt, med lag og foreninger, sier Maren.

Kortreist mat og dyrevelferd

Maren er glad for å ha tatt med seg fokuset på klima, miljø og dyrevelferd fra studiene og videre inn i arbeidslivet. Gangstad Gårdsysteri produserer norsk mat på kortreiste råvarer, og på råvarer som ikke transporteres i det hele tatt, men som hentes fra egen gård.

Ysteriet har nylig mottatt en bærekraftspris fra Sparebank1 SMN, først og fremst grunnlag av økonomisk bærekraft.

– Gjennom snart 26 år har vi klart å skape en bedrift som går økonomisk godt, og som skaper arbeidsplasser til et bygdesamfunn. Vi er ti faste ansatte, forteller Maren.

Hovedråvaren er melk, og per i dag er 3/4 av melken de bruker produsert på egen gård. De er også akkurat har flyttet inn i nytt fjøs.

– Vi håper at det nye fjøset vil hjelpe oss til å bli selvforsynte med melk. Melken vi kjøper kommer rett fra melkebilen, den har ikke vært innom noe meieri - så den er kortreist. Bygging av nytt fjøs med moderne løsninger vil gi kyrne våre økt velferd, sier Maren.

Maren Gangstad

FAKTA:

Maren Gangstad

• Studier: Matvitenskap fra NMBU
  • Aktuell: Vant oste-VM i 2023 med blåmuggosten Nidelven blå og er nominert til utmerkelsen Årets trønder 2023.
  • Nåværende jobb: Daglig leder ved Gangstad Gårdsysteri AS, hvor de produserer håndverksost, is og marmelader.
  • Type stilling: I stor grad administrativ, men har også noe praktisk arbeid i ett mini-laboratorium og, når det er tid, være med i ysteriet en dag per uke.
  • Tidligere, relevante stillinger: Ysteri TINE, Laboratorie- og kvalitetsansvarlig Synnøve Finden