#endringsloggen trakk over 100 deltakere

Av Benjamin Gøtestam

Panelet endringsloggen
Fra venstre: Tone Tellevik Dahl, Erling Dokk Holm, Casper Claudi Rasmussen, James Stove Lorentzen og Andreas Økland Foto: Henrik Hornnæss, EiendomsWatch

Torsdag var representanter fra forskning, bransje og politikken invitert til Deichman i Bjørvika for å diskutere spørsmålet «hvordan løser vi Oslos boligkrise?».

Arrangementet var del av LANDSAM og Handelshøyskolens samarbeidsprosjekt #endringsloggen. Seminarrekken skal være en kanal for populærvitenskapelig formidling og samfunnsengasjement med det formål å finne løsninger på aktuelle bærekraftsutfordringer gjennom tverrfaglig dialog.

– Vi er veldig fornøyde med første gjennomføring og har fått flere tilbakemeldinger i etterkant om at dette var et spennende format, sier Per Martin Norheim-Martinsen, dekan ved LANDSAM. – Å trekke over 100 deltakere midt i julestria vitner også om at dette er noe folk vil ha. Det gir ekstra motivasjon til å utvikle #endringsloggen videre.

Panelet endringsloggen

I panelet hadde Handelshøyskolen og LANDSAM hver sin representant i forskerne Andreas Økland og Erling Dokk Holm. De fikk følge av direktør i Norsk Eiendom Tone Tellevik Dahl og byråd for byutvikling i Oslo James Stove Lorentzen. Løsningene panelet diskuterte var blant annet at det må bygges flere studentboliger (og boliger generelt), endring av reguleringer og forskrifter for boligutbygging og eiendomsskatt.

Resultatene fra evalueringsskjemaet som ble sendt ut i etterkant viste generelt svært gode skussmål og en høy rating – og tyder på at dette er en type arrangement og tema som fenger!

– Mange har vært involvert og skal ha takk for at vi klarte å levere et veldig proft arrangement, sier Norheim-Martinsen.

Deichman Bjørvika