Anvendt finansiell økonomi 2024

Av Studieveileder Handelshøyskolen

Anvendt finansiell økonomi.

Studieplanen gjelder for kullet som starter høsten 2024.

Hva lærer du?

En spesialisering innen Anvendt finansiell økonomi gir deg kunnskap om hvordan finansmarkedene (aksjemarkedet, obligasjoner- og råvaremarkedene) fungerer. Alle økonomiske organisasjoner – små og store, private og offentlige – må forholde seg til finansfaget på ulike måter når de tar beslutninger om investeringer og hvordan disse skal finansieres.

Vi har en stor finanssektor i Norge som forvalter betydelige verdier i form av pensjonsfond og investeringsfond. Norsk næringsliv og forvaltning er også tett knyttet opp mot råvaremarkedene (blant annet olje, energi, metaller og sjømat), og Handelshøyskolen tilbyr flere emner knyttet opp mot dette feltet. Våre studenter vil få praktisk kompetanse innen investering, risikostyring og kapitalforvaltning, de lærer om råvaremarkeder og får kunnskap som setter dem i stand til å analysere om finans- og forvaltningsbeslutninger er bærekraftige.

Spesialiseringen er relevant for studenter som ønsker en karriere i det private næringsliv, herunder finans og strategifunksjoner i større foretak, bank/forsikring, meglerhus, kapitalforvaltning, investeringsbanker og konsulentselskaper, eller institusjoner som sentralbanker og departementer.

"Studiet med spesialisering i Anvendt finansiell økonomi og emner innen råvarer, renteinstrumenter og klimaøkonomi er høyst relevante og jeg anvender fagkunnskapen daglig som finans- og bærekraftsanalytiker i Gjensidige"

Stian Fjellstad, tidligere programstudent master økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen NMBU.

Semesterstruktur

År 1
Augustblokk

Valgfritt emne - 5 stp
ECN302 Mathematics for Economists - 5 stp anbefales som valgfritt emne for denne spesialiseringsretningen.

Høstparallellen
BUS335 Selskapsstrategi - Allianser, fusjoner og oppkjøp, 10 stp
BUS322 Financial Investment and Risk Management - 10 stp
BUS350 Data Analytics in R - 5 stp

Januarblokk
BUS360 Taxes, Inequality and Sustainability I - 5 stp

Vårparallellen*
BUS323 Energy and Commodity Market Analysis - 10 stp
Valgfrie emner - 15 stp

Alternativt utveksling

År 2
Augustblokk

AOS300 Mitt lederskap - 5 stp

Høstparallellen
BUS328 Sustainable Financial Investments - 5 stp
BUS315 Corporate Finance and Valuation - 10 stp
BUS326 Applied Financial Econometrics - 10 stp (studiepoeng endres til 10 stp høsten 2025)
M0-ØA Planlegging av masteroppgave – 0 stp (Integrert del av M30-ØA Masteroppgave)
Valgfrie emner - 5 stp eller utveksling

Januarblokk og vårparallellen
M30-ØA Masteroppgave - 30 stp

Relevante valgfrie emner**

Den valgfrie delen av dine studier avhengig av spesialiseringen du velger, gir deg mulighet til utveksling, internship eller å velge andre emner ved Handelshøyskolen eller andre fakulteter ved NMBU. Under har vi samlet et utvalg av emner som kan passe for din spesialisering. Du kan også se emnekatalogen: Emnesøk | NMBU

Vårparallellen:
BUS325 Fixed Income Instruments - 10 stp (tilbys neste gang vårsemester 2025)
BUS311 Environmental Management and Sustainability Reporting - 5 stp
INN351 Enterprise Architecture for the Digital Age - 5 stp
BUS230 Operasjonsanalyse - 10 stp
BUS336 Optimering for Business Analytics - 5 stp
BUS340 Supply Chain Management - 10 stp
BUS334 Internship for økonomer - 10 stp

Augustblokk:
ECN302 Matematikk for økonomer - 5 stp
BUS316 Activity Based Costing (ABC) og økonomisk virksomhetsstyring - 5 stp

Høstparallellen:
ECN306 Economics of Sustainability - 5 stp
BUS334 Internship for økonomer - 10 stp
BUS340 Supply Chain Management - 10 stp (emnet tilbys høst 2024 og vår 2025)
ECN372 Climate Economics - 10 stp
ECN201 Econometrics - 10 stp
BUS313 Strategisk virksomhetsstyring - 10 stp
INN354 Systems and process innovation - 10 stp (tilbys ikke høst 2024, tilbys neste gang høst 2025)

*Det er anledning til utvekslingsopphold i utlandet eller velge valgfrie emner ved Handelshøyskolen, øvrige fakulteter ved NMBU eller andre norske utdanningsinstitusjoner. Andre semester er best egnet for utvekslingssemester i denne spesialiseringen.

_____________________

**Alle kombinasjoner av valgfrie emner kan ikke timeplansikres. Dette må derfor sjekkes i NMBUs timeplan for det aktuelle semesteret.
Merk også at enkelte emner kan ha forkunnskapskrav, så sjekk dette i emnebeskrivelsen.