Fytotroner og klimakamre

Av Øyvind Rise

Botanisk Klimalaboratorium
Fytotronen ved Botanisk klimalaboratorium. Åsbakken 8.Foto: Øyvind Rise

Våre fytotroner og klimakamre har som hovedregel kjøling. Fytotronene har gjennomskinnelig tak og vegger som slipper inn sollyset og har i tillegg kunstig vekstlys. I klimakamrene er det montert kunstig vekstlys.

Vi har to fytotronanlegg på ÅS

Det ene anlegget er i Botanisk Klimalaboratorium med adresse Åsbakken 8, og det andre anlegget finner du ved SKPs hovedbygg med adresse Kirkeveien 16. Våre fytotronavdelinger tilbyr kontrollerte betingelser av temperatur, fuktighet og kunstig belysning.

Fytotronen på Botanisk klimalaboratorium

Inneholder 6 dagslysrom med et areal på 9,9m² , og 5 mørkerom med 3,4m². Dagslysrommene har tilskudd av dagslys samt kunstig tilleggslys. Mørkerommene er inndelt som dubletter med lik temperatur og fuktighet i begge, men kan eksempelvis ha ulik lysperioder eller ulik lyskvalitet, ved hjelp av kunstig belysning.

Dagslysrommen i Botanisk klimalaboratorium
Dagslysrommen i Botanisk klimalaboratorium Foto: Øyvind Rise

Fytotronen i Kirkeveien 16

Inneholder 10 avdelinger på 9,9m². Anlegget ble rehabilitert og modernisert i 2015.

Fytotronavdeling i SKP108 - SKP113
Fytotronavdeling i Kirkeveien 16 Foto: Øyvind Rise
Fellesgang for fytotronavdelingene i Kirkeveien 16
Fellesgang for fytotronavdelingene i Kirkeveien 16 Foto: Øyvind Rise

Fytotronens opprinnelse

Den første fytotronen ble bygget ved California Institute of Technology i 1949. Ordet fytotron er sammensatt av det greske ordet for plante Φυτό (fi - ypsilon - tau - omikron) og har lånt endelsen tron fra syklotron, som på slutten av 40-tallet var ansett som et stort og revolusjonerende instrument innen fysikk.

Til SKPs hovedside