Bratislava, Slovakia. Foto: Pixabay

Utvekslingsmuligheter i Slovakia

NMBU har én utvekslingsavtale i Slovakia.

Slovak University of Agriculture in Nitra, ligger i byen Nitra med ca. 80 000 innbyggere. Byen ligger ved elven med samme navn, 95 kilometer fra hovedstaden Bratislava.

Mange av studiene ved dette universitetet overlapper med NMBUs studietilbud, noe som gir utvekslingsstudenter herfra mye å velge i.

Slovakia er et sjarmerende lite land som består av flott natur, og omkring 5,4 millioner innbyggere. Landet ble en selvstendig stat i 1993, da Tsjekkoslovakia ble oppløst. Siden den den gang har landet vært et stabilt demokrati med stor økonomisk vekst.

• Erasmus+

Avtalen gjelder for landbruksfag, kjemi, bioteknologi, matvitenskap og landskapsarkitektur (bachelor og master)

• For alle Erasmus+ avtaler gjelder at man må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner.

• To studenter i to semestre.

• Slovakisk og engelsk.

• Høstsemesteret: September - Januar.
    Vårsemesteret: Februar - Juni.

• Erasmus-studenter må betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved NMBU for det semesteret de er i utlandet, men slipper da å betale semesteravgift eller andre undervisningsavgifter ved avtaleuniversitetet.