Bolk

pc og bøker

Verktøy for å rettighetsklarere pensum og lage digitale kompendier

Alle kopier av bokutdrag som gjøres tilgjengelig for studenter eller kursdeltakere må registreres og klareres i Bolk.

Bolk kan også brukes for å lage digitale kompendier (PDF-filer) som du kan distribuere gratis til studentene i Canvas.

• Hvis du skal dele ut bokutdrag eller annet lærestoff til studenter må innholdet rettighetsklareres. Undervisere ved NMBU skal bruke Bolk-tjenesten for å rettighetsklarere. Overstiger utdraget 15 % så medfører det en kostnad for fakultetet. Dette er hjemlet i Kopinor-avtalen for universiteter og høgskoler.

• Bolk tilbyr også en komplett løsning for fremstilling av kompendier, fra bestilling til digital levering av innhold. I Bolk kan du søke etter bokutdrag fra både norske og utenlandske fagbøker. Det finnes omlag seks millioner titler i basen. Faglærer kan søke opp bøker, sette sammen bokutdrag og eventuelt eget materiale, og bestille digitale kompendier til ulike emner. Dersom utdragene ikke er tilgjengelige i Bolk, kan du skanne selv og laste opp pdf-fil til kompendiet.

Kompendiet leveres ferdig som pdf-fil, komplett med forside og innholdsfortegnelse, og kan distribueres til studentene i Canvas. Filen har ikke kopisperre, og studentene kan fritt bruke det i sine studier.

• Universitetsbiblioteket administrerer tjenesten ved NMBU og oppretter brukere. For å bli opprettet som bruker i Bolk kontakt Universitetsbiblioteket på biblioteket@nmbu.no (gjelder kun epost sendt fra @nmbu.no-adresser). Når du er opprettet som bruker kan du logge inn med Feide.

Veiledning til bruk av Bolk

Bolks egne nettsider finnes det enkle veiledninger og demonstrasjonsvideoer.
Det er også lagt ut veiledninger i NMBUhjelp.

Brukerstøtte Bolk ved NMBU