Alexandra Roos Rassat

GruppebildeFoto: Green House AS

Daglig leder av bedriftsnettverket Norsk Biokullnettverk

Hvor jobber du nå?

Jeg jobber nå som daglig leder av bedriftsnettverket Norsk Biokullnettverk, men er opprinnelig utleid fra det grønne rådgivningsselskapet Green House AS.

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

En veldig variert og spennende arbeidshverdag. Jeg jobber tett med næringsliv og relevante aktører på tvers av sektorer. Det er svært spennende å være med på å utvikle en ny bransje, som er en viktig del av løsningen på klimautfordringene. Det er sirkulær bioøkonomi i praksis, hvor landbruk er sentralt.
Arbeidsoppgaver omfatter bla.: kommunikasjon, arrangementer/aktiviteter, rammebetingelser og ulike prosjekter med næringslivet.
Jeg har en spennende og utfordrende arbeidshverdag, med stort rom for faglig utvikling. Det jeg liker aller best med min jobb, er at jeg føler at mitt arbeid utgjør en forskjell, og at jeg er med på å drive omstillingen til lavutslippssamfunnet.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg har alltid vært opptatt av klima, miljø og ressursutnyttelse, og det var derfor naturlig for meg å studere ved NMBU.
Ved å studere plantevitenskap har jeg kombinert min interesse for ressursutnyttelse med bærekraftig matproduksjon. Landbruket er en helt sentral del av løsningen på en rekke klimautfordringer.
Gjennom studiet har jeg tatt ulike fag, som tar for seg ressursutnyttelse på ulike måter, spesielt knyttet til resirkulering av næringsstoffer. Gode eksempler er fag som omfatter avfallshåndtering og biogassproduksjon. Kombinasjonen av fag har gitt en helhetlig forståelse av sirkulær bioøkonomi hvor landbruket er en del av løsningen (muligheter og utfordringer).

I tillegg har jeg vært aktiv i det sosiale studentmiljøet ved NMBU, som har gjort studietiden på Ås helt unik. Jeg har både vært aktiv i sosiale foreninger og Næringslivsutvalget ved NMBU. Dette har gitt meg erfaring fra planlegging og koordinering av større arrangementer. Sosiale verv og erfaringer var sentralt for at jeg fikk jobben jeg har i dag, hvor jeg jobber aktivt med brobygging i næringslivet.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

NMBU er et forholdsvis lite universitet, som gir studentene en særegen nærhet til foreleserne. Dette var spesielt tydelig i programfagene til plantevitenskap, hvor vi fikk utrolig god oppfølging.
Tverrfaglighet har vært en viktig faktor for å gi et godt faglig grunnlag for lykkes i arbeidslivet. For min del har jeg hatt veldig god nytte av det tette samarbeidet NMBU har hatt med NIBIO, som jeg fortsatt har god kontakt med i min nåværende jobb.

Personlig har jeg inntrykk av at NMBU gir mer rom for å tilpasse og designe studieforløp som passer hver enkelt student. Dette er et mulighetsrom som alle studenter bør utnytte.
Det å engasjere seg i det sosiale studentmiljøet gjennom ulike foreninger, har gitt beskjentskaper på tvers av studieretninger og årstrinn som har vært uvurderlig.

Har du noen råd til kommende studenter

Engasjer deg i det sosiale studentmiljøet på Ås, da blir man kjent med mange flere på tvers av studieretning og årstrinn.
Jeg vil også anbefale å kombinere programfag med fag som interesserer deg, for å få et bredere faglig grunnlag. Dette får man god nytte av i arbeidslivet og har vært helt avgjørende for meg.

Fra arbeidsgiver:

På hvilke måter tenker du at utdanningen til Rassat har vært relevant for den jobben hun har i dag?
Tverrfaglighet, helhetlig tilnærming til sirkulær økonomi med naturen i fokus, ettertraktet kompetanse som vil bli enda viktigere framover.

På generell basis - hva er mest verdifullt for studenter å ha med seg fra studieprogrammene inn i arbeidslivet?
Å kunne se det store bildet, nettverket, den sirkulære tankegangen, og å tenke utenfor boksen.

• Alexandra Roos Rassat
  • Yrkestittel: Daglig leder av bedriftsnettverket Norsk Biokullnettverk. Utleid fra det grønne rådgivningsselskapet Green House AS.
  • Andre relevante jobber: NIBIO, Biogass Oslofjord
  • Utdannelse: Bachelor og master i plantevitenskap