Opptak til master i økonomi og administrasjon (Siviløkonom)

Her finner du informasjon om hvordan du søker og opptakskrav for masterprogrammet i økonomi og administrasjon.

Slik søker du

All kommunikasjon mellom deg og vårt opptakskontor vil skje via e-post. Bruk derfor en e-postadresse som fungerer og husk å sjekke den jevnlig. Legger du til opptak@nmbu.no i eget e-postsystemet så unngår du at viktig informasjon havner i søppelpost. Det er ditt ansvar å lese og følge opp alle e-post fra oss.

• Gå til Søknadsweb for å registrere din søknad (åpner 15. februar).
  • Velg Opptak til 2-årig master og høyere årstrinn i hovudmenyen og klikk på Søk ved alternativet 2-årig master og høyere årstrinn høst 2024.
  • Velg master 192-2017 Økonomi og administrasjon for alle spesialiseringer. Du velger spesialisering først etter at du har fått opptak, og før du skal melde deg til emner til høsten.
  • Du kan velge å føre opp flere søknadsalternativ som du rangerer etter eget ønske. Du kan endre prioritet mellom søknadsalternativene dine helt inntil søknadsfristen 15. april

Nærmere informasjon om hvem som kan søke, språkkrav og søknad om opptak finner du på opptakskontorets egen nettside om opptak til toårig master og høyere årstrinn.

Opptakskrav

Det generelle opptakskravet er en bachelorgrad i økonomi og administrasjon eller tilsvarende universitets-/høgskoleutdanning på 180 studiepoeng.

Det spesielle opptakskravet til master i økonomi og administrasjon er minst 120 studiepoeng innen økonomi og administrasjonsfag, som spesifisert i anbefalt plan fra Universitets- og høgskolerådet (UHR) for treårig bachelorstudium i økonomi og administrasjon (BØA). Innenfor de 120 studiepoengene er det følgende minimumskrav for de fire økonomisk-administrative fagområdene:

1. Bedriftsøkonomisk analyse: 30 studiepoeng
- Finansregnskap
- Økonomistyring
- Investering og finansiering

2. Administrasjonsfag: 30 studiepoeng
- Markedsføring
- Organisasjon og ledelse
- Foretaksstrategi
- Andre administrative emner

3. Samfunnsøkonomi: 15 studiepoeng
- Makroøkonomi
- Mikroøkonomi

4. Metode: 20 studiepoeng
- Matematikk for økonomer
- Statistikk for økonomer
- Samfunnsvitenskapelig metode

5. Etikk, samfunnsansvar og bærekraft: 7,5 studiepoeng*

* Dersom du har en bachelorgrad i økonomi og administrasjon fra et norsk lærested, fyller du fagkravet, uavhengig av hvilket tidspunkt du fullførte/fullfører graden på.
Studenter som startet bachelor økonomi og administrasjon 2019 har 7,5 stp i etikk. Studenter som startet bachelor økonomi og administrasjon 2018 eller tidligere har 5 stp i etikk eller tilsvarende.
Dersom du har en annen bachelorgrad, stilles det krav til at du kan dokumentere minimum 5 - 7,5 stp innen etikk, samfunnsansvar og bærekraft i bachelorutdanningen.

De siste 60 studiepoengene kan dekkes av emner innen alle de fire økonomisk-administrative fagområdene.

Fra og med opptaket til 2022 må bachelorutdanningen tilfredsstille UHR sin BØA-plan av november 2018

Slik søker du

opptak til toårig master.

Søknadsfristen er 15. april.
Du kan registrere din søknad i Søknadsweb fra 15. februar.

Har du spørsmål om opptaket?
Se svar på ofte stilte spørsmål her

Beregning av karaktersnitt ved opptak
Opptaksgrensen oppgis i norske bokstavkarakterer. Hver bokstavkarakter omgjøres til tall: A=5 B=4 C=3 D=2 E=1. Dette tallet ganges så med antall studiepoeng i det enkelte kurs. Alle summene legges så sammen og deles på det totale antall studiepoeng i bachelorgraden (180 studiepoeng).

Slik beregner du din gjennomsnittskarakter

Karaktergrense
Det kreves minimum C som gjennomsnittskarakter. Karakterkravet ved hvert opptak vil variere avhengig av søkernes karakterer. Kravet til opptak kan derfor bli høyere enn minimumskravet. Opptaksgrensen for 2023 ble 3,25 tilsvarende fjorårets opptaksgrense. Fakultetet har rangert søkere til studieprogrammet etter snitt på opptaksgrunnlag (180 studiepoeng) eller snitt på fagkravet (minst 80 studiepoeng). Dersom søker dekker opptaksgrunnlaget eller fagkrav på ulike måter, brukes utregninger som er til gunst for søker. For søkere med utenlandsk utdanning vil det bli foretatt særskilte vurderinger.

Nærmere informasjon om opptak til masterstudier ved NMBU:
Se kap. 6 Opptak til høyere årstrinn i Forskrift om opptak

Generell informasjon om opptak:
Studentenes InformasjonsTorg (SiT) tlf: +47 67 23 01 11

Faglige spørsmål om opptak:
Studieveileder Judith Marie Holter tlf: +47 67 23 14 52