KJM100 Generell kjemi

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Morten Sørlie

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Det er plass til 8 laboratoriepartier per uke, med maksimalt 48 studenter per parti. Dette kan utvides til 10 partier ved ekstraordinært behov.

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:

250 timer fordelt på:

  • Totalt antall forelesningstimer: 46 timer.
  • Totalt antall timer på laboratoriet: 24 timer.
  • Obligatoriske regneoppgaver i forb. med laboratoriearbeid: 18 timer.
  • 5 delprøver i løpet av semesteret: 5 timer.
  • Selvstudium : 157 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Forelesninger gjennom hele semesteret. Laboratoriearbeid inklusiv quiz (obligatorisk). Tilbud om hjelp til laboratorierapport og regneøvelser ved studentassistenter. Studentene får opplæring i helse, miljø og sikkerhet (HMS) på lab.

Dette lærer du

Sentralt i emnet er at ferdigheter for kvantitativ og kvalitativ analyse må læres, trenes og utvikles innen sentrale temaer i kjemi. Etter gjennomføring av KJM100 generell kjemi skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

KUNNSKAPER:

Studentene skal

  • Forstå grunnleggende kjemiske prinsipper, reaksjoner og sammenheng mellom stoffmengde og masse.
  • Kunne navngi enkle kjemiske forbindelser.
  • Forstå grunnstoffenes kjemiske egenskaper ut fra deres elektronkonfigurasjon og plassering i periode systemet.
  • Kjenne viktige reaksjoner i vannløsninger.
  • Kunne grunnleggende termodynamikk og kinetikk.
  • Kunne de viktigste inter- og intramolekylære bindingene.
  • Kunne basis i syre base reaksjoner samt redoksreaksjoner.
  • Oversikt over funksjonelle grupper organisk kjemi og deres generelle reaksjoner.
  • Ha basisforståelse for egenskaper til gasser.
  • Vite at i tillegg til at emnet skal gi grunnlag for videre studier i kjemi er generell kjemi en basis for andre naturvitenskapelige fag. Eksempler inkluderer bioteknologi, biologi, mat-, husdyr-, miljø- og plantevitenskap, geologi og medisin. Disse er alle viktige vitenskaper som skal gi gode faglige løsninger for å nå bærekraftsmål som god helse, trygg mat, redusere forurensninger på land og i vann, ren energi og bærekraftig innovasjon.

FERDIGHETER:

Studentene skal

  • Kunne håndtere av kjemikalier, HMS-databladvurdering og sikkerhet på laboratoriet.
  • Være i stand til å forberede seg til og utføre enkle laboratorieforsøk og rapportere og vurdere resultatene.
  • Kunne anvende støkiometri.
  • Kunne lage løsninger med nøyaktig konsentrasjon.
  • Ha kjennskap til betegnelse på og bruksområde for alminnelig laboratorieutstyr, som pipetter, målesylindere, målekolber, erlenmeyerkolber, begerglass med mer.
  • Ha teoretiske ferdigheter om hvordan man løser og analyserer kvalitativt og kvantitativt kjemiske problemstillinger.

GENERELL KOMPETANSE:

Studentene skal

  • Ha kjennskap til historisk utvikling innen kjemi, og hvilken betydning kjemi har hatt og har for utviklingen av samfunnet
  • Ha grunnleggende kunnskap om laboratoriearbeid og teknikker.
  • Kunne gjennomføre enkle kjemiske forsøk på egenhånd.
  • Kunne vurdere og formidle resultater fra kjemi laboratorieforsøk.
  • Ha god trening på å løse teoretiske oppgaver.
    • Forelesninger.
    • Laboratoriearbeid med rapport (obligatorisk).
    • Regneøvelser ledet av studentassistenter.
    • Forelesninger, regneøvelser, veiledning på lab og i kontortid.
    • Canvas.
    • kjm100@nmbu.no
  • Lærebok er Raymond Chang, General Chemistry, Essential Concepts. I tillegg er laboratorieheftet pensum. Detaljert pensumsplan vil bli gitt ved kursstart. Det tas forbehold om forandring av lærebok.
    • Kunnskaper i kjemi tilsvarende KJEMI1 (tidligere 2 KJ), eller KJM007.
    • MATH100/MATH111/STIN100 eller tilsvarende.
  • Mappeevaluering som er satt sammen som følger:

    • Delprøve 1: 1 time, teller 20 % av totalkarakter.
    • Delprøve 2: 1 time, teller 20 % av totalkarakter.
    • Delprøve 3: 1 time, teller 20 % av totalkarakter.
    • Delprøve 4: 1 time, teller 20 % av totalkarakter.
    • Delprøve 5: 1 time, teller 20 % av totalkarakter.
    • Delprøve 4 og 5 avholdes samtidig.
  • Ekstern sensor vil bli benyttet for å kontrollere at nivået på eksamensoppgavene er tilfredsstillende, og sette karakter på minimum 25 utvalgte besvarelser.
    • Laboratorieøvelser med rapport.
    • Riktig besvarelse av en quiz per labøvelse (utføres i Canvas).
    • 3 timer introduksjon til laboratoriearbeidet i begynnelsen av semesteret.
    • 4 timer forelesning per uke (2 x 2 timer).
    • 6 uker med 4 timer laboratoriearbeid per uke.
    • Laboratorieorakeltjeneste og hjelp til regneøvelser, 2 timer per uke (frivillig).
  • Bokstavkarakterer
  • Realfag