Gudrun Jonsdottir

Gudrun Jonsdottir

Førsteamanuensis

  • Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap

Jeg er utdannet Cand.polit. fra Universitetet i Oslo i 1986. Jeg har arbeidet som lærer og rådgiver i Karlsøy kommune og hos utdanningsdirektøren på Øst- Island. I perioden 1992- 2008 var jeg ansatt ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Ved HSF underviste jeg i pedagogikk og var leder for pedagogikkseksjonen i flere år. Har vært knyttet til en rekke grunnskoler i Sogn og Fjordane som veileder. Ved HSF deltok jeg også i flere nasjonale skole- og utdanningssatsinger, bl.a. implementering av L-97, Ekstern deltaking i lokalt vurderingsarbeid og Samtak.

Fra 2008 har jeg vært ansatt ved NMBU. Her har jeg undervist i pedagogikk for PPU- og lektorstudenter samt veiledet masterstudenter. Jeg er/har vært hovedveileder for to PhD-studenter, Mette Synnøve Nordby https://www.nmbu.no/ans/mette.nordby og Elisabeth Iversen https://www.nmbu.no/ans/elisabeth.iversen.

Jeg er emneansvarlig i pedagogikk på PPU. Vararepresentant i Nasjonalt fagorgan for lektorutdanning 8-13 og praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPUA).  

Tidligere har jeg sittet i Undervisningsutvalget ved instituttet. Jeg har vært seksjonens representant i prosjektet, Kompetanse for mangfold. Jeg har også deltatt aktivt i satsingen, Ungdomstrinn i utvikling.

I 2009 fullførte jeg mitt doktorgradsarbeid fra UiB https://morgenbladet.no/spaltister/2009/doktoren_svarer_4

Mine forskningsinteresser kretser rundt kritisk pedagogikk, med vekt på demokratiske og bærekraftige utfordringer, knyttet til elevers  bakgrunn og kjønn i norske klasserom (spesielt naturfagrommet).

 Jeg er medlem av et nordisk forskernettverk, Cultural, Political and Social perspectives on Science Education http://cpsse.weebly.com/ og jeg samarbeider med forskerkollegaer ved OsloMet, UiB og HiØ.

 

Jeg er gjesteskribent i Forskerforum.