Nasjonal honnør til innovativ utdanning ved Handelshøyskolen

Utdanningskvalitetsprisen ble i år avholdt på Sentralen i Oslo.
Utdanningskvalitetsprisen ble i år avholdt på Sentralen i Oslo. Foto: Alexander Hansen

Mandag 20. november skulle Utdanningskvalitetsprisen deles ut på Sentralen i Oslo i regi av NOKUT. Som eneste studieprogram fra NMBU var masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon representert.

Formålet med Utdanningskvalitetsprisen er å hedre og belønne fremdragende arbeid med utdanningskvalitet innen høyere utdanning. Det er Kunnskapsdepartementet som står bak prisen, der det beste utdanningstiltaket belønnes med 1 million kroner. Tilstede for å dele ut prisen var konstituert kunnskapsminister Henrik Asheim. Sammen med 7 andre tiltak fra norske universiteter og høyskoler, var masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon nominert for sitt utdanningstiltak innen peer-mentoring. 

Tiltak for å gjøre studentene mer attraktive på arbeidsmarkedet

Tiltaket "A peer-mentoring model" ble satt i gang i 2014, og har som formål å gjøre studenter mer attraktive på arbeidsmarkedet gjennom praksisbasert utdanning og utvikling av sentral kjernekompetanse. Ved at mer erfarne studenter (peer-mentorer) lærer opp andre studenter (mentees), er grunntanken bak tiltaket at læringen som foregår i denne konteksten blir annerledes enn ved at den gis ved en tradisjonell lærer-elev kontekst. Metodikken benyttes i emnet INN340 Entreprenørskap i praksis, som er et emne i høstparalellen år 1 ved masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon. I emnet arbeider studentene i tverrfaglige team med et gründer/innovasjonscase i perioden september-mars. Hvert studentteam får tildelt en mentor som er student på år 2 på programmet. Mentoren fungerer som en rågivende part ovenfor studentteamet i sitt arbeid med gründer/innovasjonscaset. Ved at mentoren på denne måten er en helt uavhengig part enn en fagansatt, oppstår det i dette samspillet også læring utover akademisk læring - som for eksempel sosiale ferdigheter, nettverksbygging og moral. For mentorens del oppstår det også læring ved at han/hun får opplæring i hvordan mentorering fungerer og ikke minst selvrefleksjon over egen erfaring med samme prosess året før. 

Masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon representert ved (fra venstre) prosjektleder Alexander Hansen, førsteamanuensis Siw Fosstenløkken, stipendiat Nils Magne Killingberg, alumna Kine Nossen og student Madeleine Sjøbrend
Masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon representert ved (fra venstre) prosjektleder Alexander Hansen, førsteamanuensis Siw Fosstenløkken, stipendiat Nils Magne Killingberg, alumna Kine Nossen og student Madeleine Sjøbrend Foto: Privat

Gode tilbakemeldinger fra juryen

Vinneren for kvelden ble Nasjonal delprøve i medisin, som er et samarbeid mellom de fire medisinske faktultetene ved NTNU, Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og UiT Norges arktiske universitet. Metodikken utarbeidet av faggruppen ved masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon høstet likevel god kritikk fra juryen. Blant annet står det beskrevet; 

Tiltaket A peer-mentoring model muliggjør utvikling av sentral kjernekompetanse som gjør studentene mer attraktive i arbeidsmarkedet. Modellen er utviklet og implementert av fagmiljøet som er ansvarlig for masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøgskolen, NMBU. Peer-mentoring modellen representerer et unikt og nytt initiativ i avansert peer-learning i praksisbasert utdanning i Norge. Modellen har utviklet seg dynamisk gjennom tett samarbeid mellom fakultet og studenter siden 2014, og har gitt inspirasjon til å utvikle et nasjonalt mentorprosjekt med fem høyere utdanningsinstitusjoner.

Resten av av begrunnelsen og juryens dom over de andre tiltakene kan leses her

Publisert - Oppdatert

Del på