Kine sikret seg jobb før hun hadde levert masteroppgave

Kine Nossen
Kine NossenFoto: Privat

Entreprenørskaps- og innovasjonsstudent Kine Nossen har sikret seg vervet som fag- og forskningspolitisk ansvarlig i arbeidsutvalget til Norsk studentorganisasjon (NSO).

Kine Nossen er sisteårs masterstudent på masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon ved NMBU. Hun ble nylig valgt som fag- og forskningspolitisk ansvarlig i arbeidsutvalget til Norsk studentorganisasjon (NSO). Kine tar over for medstudent på masterprogrammet, Madeleine Sjøbrend. NSO er en nasjonal interesseorganisasjon for 31 ulike studentdemokrati ved norske høyskoler og universitet. NSO representerer omtrent 230 000 studenter, og Kine blir med det medansvarlig for en stor gruppe mennesker. NSOs arbeidsutvalg vil i den kommende tiden arbeide for at studentene blir ivaretatt i regjeringserklæringen, og Kines ansvarsområde blir å ivareta kvaliteten innen høyere utdanning med et ekstra fokus på forskningspolitiske spørsmål.

- De viktigste sakene blir å følge opp stortingsmeldingen «kvalitet i høyere utdanning» som studentene fikk i fjor, og å påvirke arbeidet med revideringen av stortingsmeldingen «langtidsplan for forskning og høyere utdanning».

Styrket den studentpolitiske interessen gjennom masterprogrammet

Før Kine begynte på masterprogrammet hadde hun allerede arbeidet med studentpolitikk noen år. Gjennom masterprogrammet fikk hun oppleve en ny side av fag- og forskningsproblematikk, entreprenørskap og innovasjon, og ønsket derfor å stille til valg for å kunne rette et fokus på fag, forskning og innovasjon – tre elementer som henger tett sammen.

- Utdanningen min kan bli et viktig verktøy å ha i bunnen. Man snakker mye om innovasjon og entreprenørskap i norsk høyere utdanning, og jeg vil på mange måter være godt rustet til å delta i disse diskusjonen med denne masteren. Mest av alt tror jeg uansett at kompetansen jeg opparbeidet meg gjennom internshipet på Gründerskolen i Houston vil være mest essensielt, ettersom det var der vi fikk bruke teorien i praksis. Jeg fulgte også en entreprenør som fokuserte mye nettverksbygging, salg og «pitching» som jeg tror kan komme godt med.

Masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon er et praktisk anlagt masterprogram. Opptakskravene til programmet er en bachelorgrad, der søkere vurderes individuelt gjennom motivasjonsbrev og personintervju. Programmet samarbeider tett med næringslivet og legger i stor grad opp til at studentene skal tilegne seg praksisbasert kompetanse, noe som gjør kandidatene attraktive på arbeidsmarkedet. Frist for å søke opptak til programmet er 1. juni