Ny teknologi innen ølbrygging vant Connect to Student

Vinnerne og ekspertpanelet (fra venstre): Karin Skandsen, Jens Andreas Huseby (Connect Norge), Nils Magne Killingberg (UiO v/Senter for Entreprenørskap), Anders Tørud (Inkubator Ås), Jorun Pedersen NMBU TTO), Sondre Malde Pedersen (Kjeller Innovasjon), Ole Sprakehaug og Fredrik Vangsal Foto: Alexander Hansen

Med en solid presentasjon og en overbevisende forretningsplan ble studentene Ole Sprakehaug, Karin Skandsen og Fredrik Vangsal vinner av Connect to Student.

Studentene på masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon deltok tirsdag 21. februar på Connect to Student. Arrangementet ble holdt i samarbeid med Connect Norge, og er inspirert av deres eget Springbrett-program. Totalt 8 studentgrupper presenterte sine forretningscase foran et ekspertpanel bestående av ressurspersoner fra NMBU TTO, Inkubator Ås, Kjeller Innovasjon og Universitetet i Oslo. Ekspertpanelet hadde rollen som investor, og ga  kritiske tilbakemeldinger på forretningsplanene til hver enkelt gruppe. Tilstede var også gründere og prosjektenes oppdragsgivere.

Bedre overvåkning av gjæringsprosessen i ølbrygging

Til slutt var det studentgruppen bak forretningscaset Immence, som gikk av med seieren. Immence tilbyr en teknologisk nyvinning til hjemmebryggeren som muliggjør overvåkning av fermenteringsprosessen gjennom en app. Dette muliggjøres gjennom en sensor basert på IoT-teknologi (Internet-of-Things), som overvåker hvor mye CO2 som går ut av en gjæringstank – som gjør at hjemmebryggeren kan fastslå hva alkoholinnholdet er.

De tre studentene var selvsagt svært fornøyd med seieren, etter å ha jobbet med forretningscaset i over et halvt år. Teamet bak Immence var også tilstede i salen, og uttrykte stor begeistring for studentenes arbeid. Studentene fikk skryt av teamet, og fortalte at de hadde vært en svært nyttig ressurs å ha.

I begrunnelsen la juryen frem at Immence hadde et validert produkt, som gruppen gjennom reelle salg hadde fått bevist at det fantes et behov i markedet for.

Snart eksamen

Connect to Student er den del av emnet Entreprenørskap i praksis. Dagen markerte den muntlige gruppeeksamen i emnet. Om en uke er det individuell muntlig eksamen, og ekspertpanelet er byttet ut med et sensorpanel. Da er det ikke diplom og seiersmiddag som skal deles ut, men endelig sluttkarakter i emnet.