Testkjøring med behandling av bunnsedimenter hos AF Decom på Nes Miljøpark

Av Helen Kristine French

Nes Miljøpark: Paul Sverdrup Cappelen, Ole Jørgen Hanssen og Anna Furberg ved vaskeanlegget på Nes Miljøpark.Foto: Sindre Valvik

I forkant av den store mudringen omtalt i Nasjonal Transportplan (NTP) ved Borg havn, ved utløpet av Glomma ved Øra i Fredrikstad, mudret og transporterte Kystverket et representativt uttak av bunnsedimenter. Disse ble fredag 18. november behandlet i den første testkjøringen med denne type sedimenter i vaskeanlegget til AF Decom på Nes Miljøpark.

Tidligere har dette kun blitt gjort med forurensede masser fra land, og testkjøringen ble ledet av Thomas Henriksen fra AF Decom. Paul Sverdrup Cappelen fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) var til stede for å ta prøver av sand, slurry, vann og filterkake til kjemiske- og geotekniske analyser. Fra Norsk Institutt for Bærekraftsforskning (NORSUS) var også Anna Furberg og Ole Jørgen Hanssen til stede for å observere.

Filterkake: Paul Sverdrup Cappelen fra NGI samler inn filterkake til analyse.
Filterkake: Paul Sverdrup Cappelen fra NGI samler inn filterkake til analyse. Foto: Sindre Valvik

Målet med testen var å sortere ut ulike fraksjoner fra sedimentene og analysere i hvilken grad forurensning følger ulike masser – Totalt 100 tonn med bunnsedimenter ble kjørt gjennom anlegget, og testene viste at anlegget rent teknisk fungerte uten store utfordringer med mudringsmassene.

Det som vil skje videre er at alle prøver skal analyseres i laboratorium for innhold av mulige miljøgifter, salt, organisk materiale m.m. I tillegg skal substrategenskapene testes mht. mulig utnyttelse inn i nye produkter – til naturrestaurering eller som råvare til industrielle formål. Når dette er gjort vil prosjektgruppen vurdere hvorvidt løsningen kan være egnet for å benytte til behandling av mudringssedimenter fra Glomma.

Nes Miljøpark: Thomas Henriksen, Anna Furberg og Ole Jørgen Hanssen på vaskeanlegget på Nes Miljøpark. Foto: Sindre Valvik