Mindre rom for folk flest?

Av Kai Einar Tilley

Det er et demokratisk underskudd i byutfomingen når torg og andre viktige møteplasser privatiseres. Det kan føre til mindre rom for folk flest.

Det påpeker forskerne Beata Sirowy og Vilde Selvig, begge fra NMBU, og  Gro Sandkjær Hanssen fra Norsk institutt for by-og regionforskning, i en tankevekkende kronikk om utviklingen av det offentlige rom.

Demokratisk underskudd
Kronikken påpeker at flere års studier av byutvikling har avslørt viktige demokratiske utfordringer når det gjelder våre nye offentlige rom. Loven sikrer medvirkning bare i planfaser hvor rammene bestemmes (overordnede planer og reguleringsplaner) – ikke i selve utformings- og designfasen av offentlige rom.  Det er også liten medvirkning i reguleringsplanprosessen. De formelle medvirkningskanalene underkommuniseres ofte av utbyggingsaktører, som bare velger lovens minstekrav om varsel om oppstart og høring.

Medvirkningsmulighetene går ofte innbyggerne hus forbi. Slik utformes byens offentlige rom – hvor innbyggerne skal myldre – helt uten innspill fra innbyggerne selv.

Les hele kronikken i denne lenken.